• Benaming fietsonderdelen: hoe heet het ook alweer?

Fietsonderdelen: hoe heten ze en wat heb je nodig?

Ruben Wattel | 12 december 2021

Je fiets heeft veel verschillende onderdelen. Maar hoe heten de onderdelen ook alweer en wat heb jij precies nodig? Dit is de pagina waarop je de antwoorden op al je vragen kunt vinden. FuturumShop is dé shop voor wielrenners, mountainbikers en gravelaars en we helpen jou dan ook graag op weg. Voor iedereen die fietst en graag de juiste fietsonderdelen en -accessoires online wil kopen, maar behoefte heeft aan wat uitleg, schreven wij deze gebruiksvriendelijke handleiding.

Benaming fietsonderdelen

Het frame

Het frame is de basis van de fiets. Het is vooral belangrijk dat het frame de juiste maat heeft voor jou en dat het in goede staat is. Het voorwiel zit vast in de voorvork, bij een mountainbike is de voorvork geveerd. De voorvork zit vast aan het frame in het balhoofd. Dit is de verbinding tussen frame en vork. Het balhoofd bevat lagers waardoor het stuur vrij kan draaien. Deze lagers en adapters worden het balhoofdstel genoemd. Op het frame worden de andere onderdelen vastgemaakt, waaronder de wielen, het stuur, zadel en de groepset.

Fietsstuur

Het fietsstuur is een van de drie punten waar de fietser verbinding maakt met de fiets. Daarom het een belangrijk punt. Het stuur zit vast in de stuurpen en dat wordt samen ook wel de cockpit van de fiets. Zeker bij een racefiets zijn er veel verschillende maten waar je op kunt letten bij aanschaf, waaronder breedte, drop, flare en meer. In onze blog over racesturen lees je er alles over. Een racestuur wordt afgewerkt met een stuurlint. Stuurlint is verkrijgbaar in alle kleuren en diktes om mooi te matchen bij je fiets. Een mountainbikestuur met handvatten.


De stuurpen

Het stuur bevestig je aan de voorvork met de stuurpen. De stuurpen is verkrijgbaar in verschillende lengtes en hoeken. Dit om te zorgen dat het stuur altijd op de juiste afstand van jou staat. Enkel een stuur is natuurlijk niet genoeg voor de controle. Ontdek hier welke stuurpen jij nodig hebt.

Wielen

Dat een fiets twee wielen heeft is wel bekend, maar hoe heten de onderdelen en welke wielen heb jij nodig om je fiets een upgrade te geven of te repareren? Een wiel bestaat uit zes onderdelen: de velg, spaken, spaaknippels, naaf, as (quickrelease of steekas) en body bij het achterwiel. Het middelste gedeelte van het wiel is de naaf. Dit is het hart van het wiel. Hierop wordt de body gemonteerd en zijn de spaken bevestigd. De body zit enkel op een achterwiel, dit is de plaats waarop de cassette wordt gemonteerd. Een body kan geschikt zijn voor een Shimano, SRAM of Campagnolo groep. Omdat de cassettes andere uitsparingen hebben is het niet mogelijk een Shimano cassette op een Campagnolo body te plaatsen en vice versa. Aan de naaf zitten de spaken bevestigd. Het andere uiteinde van de spaken zit bevestigd aan de velg met een spaaknippel. Het vervangen van onderdelen aan het wiel is wel een klusje en wordt daardoor vaak door de fietsenmaker gedaan.

Wielen bevestigen in het frame
De wielen zitten vast in het frame met een snelspanner of steekas. Fietsen met schijfremmen komen over het algemeen met steekassen, fietsen met velgremmen hebben een snelspanner of ‘quick release’. Met een quick release kun je het wiel snel en makkelijk uit het frame halen, de as blijft in het wiel zitten. Bij een steekas moet de gehele as eruit gedraaid worden om het wiel los van het frame te halen. Check onze keuzehulp fietswielen om te ontdekken welke wielen bij jou passen. Wil je nog meer informatie over de losse onderdelen van wielen? Lees dan ook onze blog ‘alles over racefietswielen’.


Banden

Je banden bepalen voor een groot deel het weggevoel van je fiets en hoe hij reageert in bochten. Kies je een band die niet zo snel rolt maar wel een goede lekbestendigheid heeft of ga je voor extra veel grip in de bochten? Lees er alles over in onze keuzehulp racefiets- en gravelbanden of de keuzehulp mountainbikebanden. Afhankelijk van het type velg kun je verschillende soorten banden monteren. Een vouwband die je gebruikt met binnenband, een tube (band die op de velg geplakt wordt) of een tubeless band (zonder binnenband).

Pedalen

Een ander contactpunt tussen jou en je fiets zijn de pedalen. Als eerste kun je kijken wat voor fiets je hebt. Voor racefietsen gebruik je andere pedalen dan voor een gravelbike of mountainbike. Een racefietser wil een groter oppervlak voor een betere krachtoverbrenging. Dit zijn bijvoorbeeld Shimano SPD-SL pedalen. Om de plaatjes onder de schoen te bevestigen heb je een driepuntsbevestiging. Lees hier alles over racefietspedalen. Mountainbikers hebben pedalen nodig die snel uitklikken mogelijk maken en modder afvoeren. Voor mountainbikers wordt daarom een pedaal gebruikt met schoenplaatjes welke voorzien zijn van een tweepunts bevestiging. Lees hier alles over mountainbikepedalen en gravelpedalen.

Fietszadel

Het tweede verbindingspunt tussen fiets en renner is het zadel. Het fietszadel wordt aan het frame gemonteerd van de zadelpen. Zadels zijn er in vele soorten en maten. Iedere renner heeft een eigen vorm van zitbotjes en een eigen rijstijl. Een goed zadel sluit hierbij aan. Ook zadelpennen zijn er in verschillende maten. De aansluiting op het frame is van belang, enkel de juiste diameter past. Daarnaast zijn er zadels met en zonder offset. Een offset betekend dat het midden van het zadel achter het midden van de zadelpen komt te staan.

Cassettes en kettingen

De aandrijving van de fiets is eigenlijk het belangrijkste onderdeel. Met een niet goed lopende aandrijving verlies je snelheid en dat is natuurlijk zonde. Het is belangrijk om je cassette en ketting schoon te houden, maar ook dan zullen die onderdelen aan slijtage onderhevig zijn. Wil je weten wat jij nodig hebt en hoe je de onderdelen moet vervangen? Check dan onze keuzehulp cassettes en kettingen.

Crankstellen en kettingbladen

Net als de cassette en ketting moeten ook de kettingbladen af en toe vervangen worden. Deze zitten vast aan het crankstel. Gelukkig zijn deze erg slijtvast en hoeft dit niet vaak te gebeuren. Om je er verder in te helpen hebben we een
keuzehulp blog over crankstellen en kettingbladen geschreven waarin je alle benodigde informatie kunt vinden.

Trapas

In het frame wordt het crankstel bevestigd door het bottom bracket of de trapas. Het verschilt erg per frame en crankstel welke trapas je nodig hebt. Daarom hebben we een overzichtelijke pagina voor je gemaakt, waarin je in 4 stappen ontdekt welke trapas je nodig hebt.

Derailleurs

Het schakelen wordt mogelijk dankzij derailleurs. Veel fietsen beschikt zowel over een voor- als achterderailleur. Een achterderailleur is verkrijgbaar in verschillende lengtes. Voor een bergverzet heb je een lange kooi nodig. In de achterderailleur zitten nog twee wieltjes, dit zijn de derailleurwieltjes. Hierdoor loopt de ketting soepel. Deze wieltjes zijn daarom ook slijtage gevoelig. De derailleurwieltjes kunnen vervangen worden, zodat niet meteen de gehele derailleur vervangen hoeft te worden. Heb je een hele nieuwe voorderailleur of achterderailleur nodig? Koop dan gewoon hetzelfde type als je had. Dan weet je zeker dat alles goed met elkaar samen werkt. Is die niet meer beschikbaar? Vraag dan onze productspecialisten om hulp voor een passend alternatief.

Shifters

De shifters zijn verantwoordelijk voor het schakelen van de derailleurs. Op een racefiets zijn de shifters ook meteen de remgrepen en is dit een contactpunt voor je handen. Op een mountainbike zitten de remgrepen los van de shifers. De shifters bepalen hoeveel versnellingen de fiets heeft. Een 11 speed derailleur heeft dus ook een 11 speed shifter nodig. Ga je een shifter vervangen? Kies dan gewoon hetzelfde type als je al op je fiets had. Is die niet meer beschikbaar? Vraag dan onze productspecialisten om hulp voor een passend alternatief.

Remmen

Misschien wel de belangrijkste onderdelen van je fiets zijn je remmen. Er zijn op racefietsen, mountainbikes en gravelbikes twee verschillende remmen te vinden: velgremmen en schijfremmen. Remmen bestaan uit verschillende onderdelen:

– Remklauw (velg of schijf)
– Remhendel
– Remvlak (remschijf of velg)
– Kabel (mechanisch of hydraulisch)
– Remblokjes

De verschillende soorten remmen
Velgremmen: de rem is voorzien van een remhoef met daarin een blokje. Deze blokjes komen tegen de velg aan voor een remwerking.
– Schijfremmen: hierin wordt een schijf aan het wiel bevestigd. Door de remklauw komt er druk op de schijf waardoor er geremd wordt. Het systeem kan hydraulisch en mechanisch zijn. Het voordeel van een schijfrem is dat deze een grotere remkracht heeft en meer modulatie. Daarnaast remt hij vrijwel net zo goed in natte omstandigheden als in droge. Nieuwe fietsen komen tegenwoordig bijna allemaal met schijfremmen.
– Cantilever remmen: Op oudere crossfietsen kun je nog wel eens cantilever remmen terugvinden. Voordat schijfremmen hun intrede deden zorgen deze remmen voor meer ruimte voor bredere banden en afvoer van modder. Nieuwe fietsen worden niet meer met deze remmen gemaakt.

Onderhoud van de remmen
Remmen moeten goed werken, anders kunnen ze tot levensgevaarlijke situaties leiden. Onderhoud ze dus goed, door bijvoorbeeld remblokken tijdig te vervangen. Onze mechanieker Martijn vertelt je in deze video over schijfremmen hoe je dat doet en hier voor velgremmen. In onze blog over schijfremmen vertellen we je er meer over. Zo wordt het onderhoud eenvoudig. Weet je niet precies wat je doet, laat het onderhoud dan door een fietsenmaker doen.


Tip: Ga er op uit, verdiep je in ons ruime assortiment aan fietsonderdelen. Bestel vandaag nog de accessoires waar je naar op zoek was en profiteer van onze service die onder andere bestaat uit gratis verzending én 365 dagen retourrecht! Meer info nodig? Geen enkel probleem! Onze productspecialisten helpen je graag verder!

Misschien iets voor jou?

(9)

ja, op voorraad
(9)

Week van 29 augustus
(8)

ja, op voorraad