De cassette is samen met de ketting misschien wel het meest belangrijke onderdeel van je aandrijflijn. Daarnaast moet deze na de ketting ook het meest vervangen worden. Naast dat deze soms versleten is en simpelweg vervangen moet worden, kan de juiste cassette je ook helpen bij het behalen van je sportieve doelen. Ga je deze zomer bijvoorbeeld de bergen in? Dan is er een grote kans dat een andere cassette met een andere tandwielverhouding je kan helpen om alle bergen goed over te komen. In deze keuzehulp leggen we uit waar je op moet letten.
Waar let je op bij de aanschaf van een cassette? We beginnen met de cassette, want zodra je dat weet kun je de juiste keuze voor de fietsketting maken. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je de juiste cassette en fietsketting kiest.
Voor racefietsen, mountainbikes en gravelbikes zijn de cassettes verschillend. Je moet dus weten voor welke fiets je de cassette en ketting zoekt. MTB’s hebben vaak achter grote tandwielen, om zo supersteile heuvels te kunnen beklimmen. Met een racefiets wil je juist veel snelheid kunnen maken en is dus een kleinere cassette nodig. Als je met je racefiets ook in de bergen gaat fietsen heb je al weer wat grotere tandwielen nodig. Gravelbikes vallen met hun verzet een beetje tussen een racefiets en mountainbike in.
Als je weet voor welke fiets je een cassette zoekt dan ga je kijken naar het merk van de onderdelen die je op je fiets hebt zitten. Hier gaat het vaak om de merken Shimano, Campagnolo en SRAM. In principe zijn bij de racefiets de 10 en 11 speed cassettes van Shimano en SRAM verwisselbaar. Echter is het aan te raden wel een Shimano cassette op je fiets te zetten wanneer de rest ook van Shimano is. Zo schakelt het geheel het mooist. Cassettes van Campagnolo zijn niet verwisselbaar met andere merken.
Als je weet welk merk groepset je op je fiets hebt zitten, kan je controleren welke groepset van dat merk je hebt. Hieronder hebben we een opsomming gemaakt van de mogelijkheden. Let hier ook op het aantal versnellingen of ‘speed’ de groepset heeft. Dit doe je door het aantal tandwielen van de cassette te tellen. Tegenwoordig zijn dit er vaak 10, 11 of 12:
Het onderstaande overzicht geeft je snel inzicht in de beschikbare groepen voor racefiets en mountainbike en voor welke doelgroep ze bedoeld zijn.
Shimano | SRAM | Niveau |
Alivio | X5 | Beginnende mountainbiker |
Deore | X7 | Beginnende mountainbiker |
SLX | X9 | Gevorderde mountainbiker |
GX | Gevorderde mountainbiker | |
NX | Gevorderde mountainbiker | |
Deore XT | X1 | Zeer gevorderde mountainbiker |
X01 (Eagle) | Zeer gevorderde mountainbiker | |
XTR | XX1 (Eagle) | Wedstrijdniveau |
Shimano | SRAM | Campa | Niveau |
Claris | Toerfietser | ||
Sora | Mirage/Xenon | Beginner | |
Tiagra | Apex | Veloce | Beginner |
105 | Rival | Centaur (Alu) | Gevorderd |
Centaur (carbon) | Zeer gevorderd | ||
Athena | Zeer gevorderd | ||
Ultegra | Force | Potenza | Zeer gevorderd |
Chorus | Zeer gevorderd | ||
Dura Ace | Red | Record | Wedstrijdniveau |
Super Record | Wedstrijdniveau |
Nu je weet welke groepset je hebt, moet je weten welk doel je hebt met de cassette. Dit bepaalt namelijk de cassette-verhouding die je kiest. De cassetteverhouding is de verhouding tussen het kleinste en het grootste tandwiel. Hoe groter het aantal tanden op het grootste tandwiel is, des te lichter je fiets zal trappen. Dit maakt de fiets direct beter geschikt voor het fietsen in de bergen.
Doel | Type fiets | Cassetteverhouding |
Fietsen op het vlakke in NL | Racefiets | 11-25 icm een 36/52 voorbladcombinatie |
Fietsen in Limburg of de Ardennen | Racefiets | 11-28 of 11-30 icm een 34/50 voorbladcombinatie |
Fietsen in de Alpen of Pyreneen | Racefiets | 11-32 of 11-33 icm een 34/50 voorbladcombinatie |
Fietsen in Nederlandse bossen | MTB | 10-45 of kleiner icm met een 34T voorblad of meerdere voorbladen |
Fietsen in Limburg of Ardennen | MTB | 10-52 met 34T voorblad of meerdere voorbladen met kleinere cassette |
Fietsen in de Alpen of Pyreneen | MTB | 10-52 met 32T voorblad of meerdere voorbladen met kleinere cassette |
Let op: ga je voor een grotere cassette omdat je bijvoorbeeld wilt gaan klimmen in je vakantie. Check dan of je groepset dit wel aankan. Hierbij moet je kijken naar de lengte van je derailleurkooi. Hieronder is overzicht te zien, bij welke combinatie van groepset en cassette je welke kooilengte je nodig hebt.
Groepset | Korte kooi | Lange kooi |
Shimano Ultegra 6800 en ouder (10 en 11 speed) | 11-28 en kleiner | vanaf 11-30 |
Shimano 105 5800 en ouder (10 en 11 speed) | 11-28 en kleiner | vanaf 11-30 |
Shimano Dura Ace 9000 en ouder (10 en 11 speed) | 11-28 en kleiner | geen lange kooi |
Shimano Ultegra R8000 | 11-30 en kleiner | vanaf 11-32 |
Shimano 105 R7000 | 11-30 en kleiner | vanaf 11-32 |
Shimano Dura Ace 9100 | 11-30 en kleiner | geen lange kooi |
Shimano Ultegra 8100 en nieuwer | 12 speed, dus allemaal 1 kooi | |
Shimano 105 7100 en nieuwe | 12 speed, dus allemaal 1 kooi | |
Shimano Dura Ace 9200 en nieuwer | 12 speed, dus allemaal 1 kooi |
Wil je meer weten over het belang van de juiste derailleurkooi? Lees dan onze blog: de functie van de kooilengtes bij een achterderailleur.
Als je de juiste cassette gekozen en besteld hebt, moet je deze monteren. In onze blog: cassette racefiets en MTB vervangen lees je hoe je dit stap voor stap doet. Ook zit er een handige video bij.
In onze blog fietsketting en cassette schoonmaken kun je lezen hoe je je fietsketting en cassette schoonmaakt en deze zo in topconditie houdt.
SRAM heeft de afgelopen jaren een grote opmars gemaakt in de mountainbikewereld. Shimano is over de gehele linie de grootste en is ook nog steeds sterk vertegenwoordigd in deze fietsdiscipline. De keuze voor SRAM of Shimano is voor mountainbikers vaak een hele persoonlijke: de kwaliteit van beide merken is op orde. SRAM loopt over het algemeen wat meer voor qua innovaties, bijvoorbeeld met de introductie van Single Speed, maar ook van 12-speed groepen. Over het algemeen bieden beide merken zeer hoge kwaliteit, en is het vaak afhankelijk van persoonlijke voorkeur welke je op je fiets monteert.
Shimano richt zich overal het algemeen op een goede uitwisselbaarheid tussen verschillende groepen. Alle 11-speed onderdelen van de 105-groep en hoger zijn door elkaar te gebruiken. Dit is ook meteen het grootste voordeel aan de keuze voor Shimano: onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en veelal uitwisselbaar. Campagnolo heeft als groot voordeel een verlengde duurzaamheid, volgens de liefhebbers. En dat maakt dit Italiaanse merk uniek: het is een liefhebbersmerk. Qua compatibiliteit van onderdelen is het stuk complexer en ook de beschikbaarheid van onderdelen is minder. SRAM tot slot is voor wielrenners nog voornamelijk high-end: de Red-groep bijvoorbeeld trekt heel veel ogen op iedere fietsbeurs, maar op straat zie je deze groep veel minder. SRAM heeft als voornaamste onderscheidende factor dat het gewicht over het algemeen lager is dan van de concurrentie. Daarnaast zijn hun elektronische groepsets volledig draadloos, terwijl Shimano gebruik maakt van Di2 stroomkabels tussen de accu, shifters en derailleurs.
De keuze om een elektronisch schakelende groep te kopen heeft ook te maken met de prijsklasse van je groep. In het midden- en hoge segment van de meest gangbare groepen SRAM, Shimano, Campagnolo zijn de 11 of 12-speed groepen zowel mechanisch als elektronisch verkrijgbaar. Het grote voordeel van elektronisch schakelen is het bedieningsgemak. Je hoeft alleen maar op en knopje of handeltje te drukken om te schakelen. Zo kan je bijvoorbeeld met koude vingers ook nog steeds goed schakelen. Maar ook de instelmogelijkheden in de snelheid van het schakelen, het automatisch bijstellen van de derailleurs en omwisselen van de functie van de knoppen zijn mogelijkheden die het aanschaffen van een elektronische groep zeker het overwegen waard maken. Kwalitatief doen elektronische en mechanisch geschakelde groepen niet voor elkaar onder. De ketting, cassette en crankstel zijn namelijk precies dezelfde als bij een mechanische groep.