Racefietspedalen zijn er in verschillende merken en uitvoeringen. Allemaal met hetzelfde doel: de krachtoverdracht en vooral de trekkracht tijdens de trapbeweging optimaliseren.
Bernard Hinault was in 1985 de eerste tourwinnaar met cliplesspedalen. Look maakte al skiverbindingen en bracht die kennis over naar de wielrennerij. In die midden jaren ’80 werden daarom de Look klikpedalen op de markt gebracht. Begin jaren ’90 volgde Shimano het voorbeeld met hun SPD (Shimano Pedaling System) pedalen en daaropvolgend de SPD-SL (Standard Look, omdat het compatibel was met Look pedalen).
In 1986 begon Roland Cattin in Nevers (Frankrijk) het bedrijf Time, waarmee ze een clipless wielrenpedaal ontwikkelden. Vele kampioenen hebben in de loop van de tijd gebruik gemaakt van Time en hun pedalen. Onder andere Jeannie Longo, Miguel Indurain en Thomas Voeckler.
Ook Speedplay ontwikkelde in de jaren ’90 hun eigen kliksysteem met de Kikker dat meer van de andere merken afwijkt, dat zie je direct al aan de zogenaamde “lolly-pop” style.
Welke pedalen je nodig hebt is afhankelijk van je eigen voorkeur. Vind je weinig gewicht belangrijk, omdat je bijvoorbeeld in de bergen gaat fietsen? Ben je al bekend met klikpedalen, of ben je een beginner? Zoek je andere klikpedalen voor je racefiets omdat je bijvoorbeeld knieklachten ontwikkelt met je huidige? Zomaar wat vragen die mee kunnen spelen in de keuze voor jouw racefiets pedalen. Hieronder zetten we pedalen per merk en de daarbij behorende types op een rijtje.
Anno 2021 is Shimano toch de bekendste en populairste fabrikant van racefiets klikpedalen. Met hun SPD-SL pedalen hebben ze vanuit Japan de hele wereld veroverd. De SPD-SL pedalen werden na de SPD-pedalen ontwikkeld om wielrenners een grote contactoppervlak te bieden en zo maximale krachtoverdracht te kunnen bieden. De pedalen van Shimano komen in dezelfde herkenbare reeks als de groepsets en andere onderdelen, te weten TIAGRA, 105, ULTEGRA en DURA-ACE, De verbindingen van deze pedalen zijn allemaal enkelzijdig en van alle pedalen is de veerspanning aan te passen, zodat je het in- en uitklikken zelf moeilijker en makkelijker kunt maken. Hieronder een kort overzicht van de SPD-SL modellen anno 2021. In feite is de stelregel helder: hoe hoger de serie, hoe lichter en stijver het pedaal. De DURA-ACE en ULTEGRA uitvoering zijn tevens beschikbaar met een 4mm. langere as. Het genoemde gewicht in de tabel is steeds per paar.
PD-RS500 | Serie: Shimano | Body/as: composiet/rvs | 320 gram |
PD-R550 | Serie: TIAGRA | Body/as: composiet/chromoly | 310 gram |
PD-R7000 | Serie: 105 | Body/as: carboncomposiet/rvs | 265 gram |
PD-R8000 | Serie: ULTEGRA | Body/as: carboncomposiet/rvs | 248 gram |
PD-R9100 | Serie: DURA-ACE | Body/as: carbon/rvs | 228 gram |
Shimano SPD-SL pedalen worden geleverd met Shimano SPD-SL schoenplaatjes. Die schoenplaatjes zijn verkrijgbaar in drie kleurvarianten met ieder hun eigen kenmerken voor wat betreft speling. Alle pedalen worden geleverd met de gele plaatjes, met uitzondering van de DURA-ACE serie. DURA-ACE PD-RS9100 pedalen worden geleverd met de blauwe plaatjes, omdat men bij deze wedstrijdgerichte pedalen ervan uit gaat dat het door renners met ervaring wordt aangeschaft.
SM-SH10 | Kleur: geel | Speling aan weerszijden | 6 graden | Makkelijk in- en uitklikken |
SM-SH11 | Kleur: rood | Geen speling | 0 graden | Moeilijk in- en uitklikken |
SM-SH12 | Kleur: blauw | Speling achter | 2 graden | Gemiddeld in- en uitklikken |
Simpelweg kun je zeggen dat geel voor beginners is, blauw voor gevorderden en rood voor wedstrijdrijders. Al dekt dat niet helemaal de lading. Het kan ook zo zijn dat je liever wat meer speling hebt, omdat je het prettig vindt om wat te kunnen bewegen met je voeten.
Meer lezen over Shimano pedalen en fietsschoenen? Lees dan deze blog over Shimano pedalen en fietsschoenen
Look Keo pedalen staan bekend om hun lage gewicht en, vooral in het hoge segment, zeer hoogwaardige materialen. Net als Shimano heeft ook Look een aantal lijnen die opvolgen in niveau. Look kent drie modellen, te weten: Keo Classic, Keo 2 en Keo Blade.
De Classic modellen zijn bedoeld voor beginnende wielrenners die nog niet ervaren zijn met in- en uitklikken. Look noemt dit zelf de “comfort” modellen.
Daarna volgen de Gran Fondo pedalen uit de Keo 2 lijn. Deze zijn gemaakt voor renners die graag lange toertochten rijden, ze bieden meer bewegingsvrijheid dan de Blade serie. Het grote contactoppervlak zorgt voor een goede drukverdeling en goede krachtoverdracht.
Tenslotte is er de Blade lijn die zijn gemaakt voor prestatiegerichte renners en wedstrijdrijders. Deze vallen onder de categorie Race van Look. Je klikt er strak in en ze zijn volledig van carbon. Licht, stijf en op prestatie gericht.
Hieronder een overzicht van de Look Keo pedalen. Hierbij wordt het gewicht per pedaal genoemd.
Keo Classic 3 | Spindel: chromoly+ | Body: composiet | 140 gram |
Keo Classic 3 Plus | Spindel: chromoly+ | Body: composiet | 130 gram |
Keo 2 Max | Spindel: chromoly+ | Body: composiet | 130 gram |
Keo 2 Max Carbon | Spindel: chromoly+ | Body: carbon | 125 gram |
Blade Carbon | Spindel: chromoly+ | Body: carbon | 115 gram |
Blade Carbon Ceramic | Spindel: titanium | Body: carbon | 110 gram |
Blade Carbon Ceramic Ti | Spindel: chroom+ | Body: carbon | 95 gram |
Opmerking 1: De Classic 3 Plus heeft een roestvrij stalen contactoppervlak tegenover een composiet contactoppervlak van de Classic 3. Dit maakt de Plus versie wat stijver.
Opmerking 2: Alle pedalen worden geleverd met Look Keo schoenplaatjes. De Blade plaatjes komen met de reguliere grijze plaatjes, de Keo 2 en Classic 3 komen met de grijze grip plaatjes.
Meer lezen over Look Keo Blade Carbon pedalen? Lees dan deze blog over de Look Keo Blade pedalen
De schoenplaatjes van Look Keo komen in 2 soorten en 3 varianten: zwart, grijs en rood. Look heeft een versie met extra grip en de reguliere “cleats” Voor beide varianten gelden de kenmerken voor de kleuren.
Zwart | 0 graden speling | Voor ervaren renners | Moeilijk in- en uitklikken |
Grijs | 4,5 graden speling | Voor gevorderde renners | Gemiddeld in- en uitklikken |
Rood | 9 graden speling | Voor beginnende renners | Makkelijk in- en uitklikken |
Het verschil tussen de grip cleats en de reguliere is uiteraard het feit dat de grip versie meer grip geeft bij het lopen door een anti-slip oppervlak aan de pedaalzijde. Daarnaast zijn de montagegaten van de gripversie iets korter. Van links naar rechts heb je 4 mm. aanpassingsmogelijkheid bij beide versies. Van voor naar achter is dat bij de reguliere 12 mm. en bij de grip 9 mm.
Sinds de jaren ’80 ontwikkeld Time al racepedalen en in de daaropvolgende tijd hebben ze vele kampioenen voortgebracht. Met meer dan 30 jaar ervaring komen ze anno 2021 met 2 modellen klikpedalen voor de racefiets die met het gepatenteerde Iclic-systeem zijn uitgerust. De Xpro en Xpresso pedalen staan bekend om het feit dat ze bijdragen aan het voorkomen van blessures aan gewrichten, of zoals Time het zelf zegt: “met instelbare Q-factor-aanpassing kunt u het risico op gewrichtstrauma verminderen.” De Q-factor bepaalt de afstand van je voet tot de crankarm. Door deze op je persoonlijke voorkeur af te stemmen zorg je voor een optimale trapefficiëntie en voorkom je blessures. Met Time pedalen worden je prestaties op 3 punten verbeterd: veiligheid, ergonomie en prestaties. De pedalen hebben een groot contactoppervlak voor maximale krachtoverdracht en stabiliteit. Alle pedalen hebben stack hoogte van 13,5 mm en een in 3 instellingen aan te passen spanning. Met uitzondering van de Xpro 15 hebben alle pedalen stalen lagers. De Xpro 15 heeft keramische lagers.
Xpro vs. Xpresso
Het verschil tussen Xpr en Xpresso is allereerst de prijs, de Xpro pedalen vallen in een hoger segment dan de Xpresso modellen. Daarnaast is het contactoppervlak van de Xpresso iets kleiner dan bij de Xpro, 700mm2 tegenover 725mm2. Daarnaast zijn de materialen en de daarbij behorende gewichten anders. De Xpro pedalen zijn van hoogwaardiger materialen dan de Xpresso. Van holle stalen as, tot holle titanium as bij de professionele Xpro 15
Hieronder een overzicht van de Time Xpro en Xpresso pedalen. Gewichten zijn per paar.
Xpresso 2 | As/body: staal/composiet | Basis: glasvezel | 230 gram |
Xpresso 4 | As/body: staal/composiet | Basis: glasvezel + rvs plaat | 230 gram |
Xpresso 7 | As/body: hol staal/carbon | Basis: carboninjectie | 198 gram |
Xpro 10 | As/body: hol staal/carbon | Basis: carboninjectie | 226 gram |
Xpro 12 | As/body: titanium/carbon | Basis: carboninjectie | 188 gram |
Xpro 15 | As/body: hol titanium/light carbon | Basis: carboninjectie | 174,6 gram |
Time pedalen worden standaard geleverd met Time Iclic Xpro/Xpresso schoenplaatjes. Time maakt het lekker overzichtelijk. Er zijn 2 keuzes: met of zonder speling. De standaard geleverde schoenplaat is die met speling. Deze reguliere cleat laat beweging toe om de natuurlijke bewegingen van de benen en gewrichten te respecteren. De fixed cleats laten geen beweging toe en worden daarom betiteld als fixed (vast).
Allereerst dient benoemd te worden dat per 2019 Speedplay is overgenomen door Wahoo. Om het overzichtelijk te houden hebben we op FuturumShop.nl heten de pedalen nog wel steeds ‘Speedplay’. W.b. de ontwikkeling en technologieën is er (nog?) niets veranderd aan de pedalen, maar er is nu wel Speedplay pedaal met een vermogensmeter op de markt gebracht!
Speedplay pedalen zijn aanzienlijk kleiner dan die van Shimano, Look en Time. Het verschil is ook dat het kliksysteem zicht niet op het pedaal maar in het schoenplaatje bevindt. Tenslotte is een Speedplay pedaal in drie richtingen af te stellen. Zo kun je heel precies de hoek van je voet instellen zoals jij dat wenst. De schoenplaatjes zijn van voor naar achter (14mm), van links naar rechts (8mm) en is er een micro-instelbare float van 0 tot 15 graden. Deze pedalen staan dan ook bekend om de optimale pasvorm en de verbeterde biomechanica, ideaal voor bijvoorbeeld renners met knieklachten. Speedplay pedalen zitten in vergelijking met andere pedalen dichter onder de voet, waardoor ze aerodynamischer zijn en optimaal kracht overdragen. Tenslotte is een Speedplay pedaal dubbelzijdig in te klikken, wat de kans op misklikken verkleind. Dit is met uitzondering van de Speedplay Aero, die dan weer een aerodynamische bolling met golfbaltextuur aan de onderzijde heeft om de luchtweerstand te verkleinen.
Hieronder het overzicht van de Wahoo Speedplay modellen die op de markt zijn. De gewichten worden genoemd per paar.
Speedplay Comp | Spindel: Chromoly | Body: Grivory GV-6H | 232 gram |
Speedplay Zero | Spindel: RVS | Body: Grivory GV-6H | 222 gram |
Speedplay Aero | Spindel: RVS | Body: Grivory GV-6H | 224 gram |
Speedplay Nano | Spindel: Titanium | Body: Carbon injectie | 168 gram |
Opmerking 1: Speedplay Nano pedalen hebben een maximaal berijdersgewicht van 82 kg.
Opmerking 2: Grivory GV-6H is een 60% glasvezel gevuld technisch thermoplastisch materiaal op basis van een combinatie van 2 soorten polyamide. Het staat bekend om z’n hoge stijfheid en sterkte, lage kromming en dimensionale stabiliteit en goede weerstand tegen elementen.
Speedplay pedalen worden geleverd met schoenplaatjes. De Speedplay Comp komt met Easy Tension schoenplaatjes die een lagere spanning hebben en die makkelijker in- en uitklikken dan de bij de overige pedalen geleverde Standard Tension schoenplaatjes. Voordeel van de schoenplaatjes van Speedplay is dat ze redelijk geschikt zijn om op te lopen. Alle schoenplaatjes zijn compatibel met “walkable cleats”.
Er zijn fabrikanten die compatibele schoenplaatjes voor de in de blog benoemde merken ontwikkelen. Onder andere BBB Cycling maakt voor Look en Shimano systemen schoenplaatjes. Lees vooral goed de beschrijving van de producten om de compatibiliteit te checken.
Wil je ook wel eens met casual schoenen op je racefiets? Dan heeft onder andere Pedal Plate voor de Shimano en Look pedalen mooie klikplaatjes op de markt. Maar ook Shimano en Look zelf hebben zogeheten cleat covers in het assortiment.
Wil je zelf je schoenplaatjes goed afstellen? Lees dan deze blog over het vervangen van je schoenplaatjes en bekijk de video ter ondersteuning van de tekst.
Om zelf je pedalen te vervangen hebben we een Mechanic Monday blog en video gemaakt om het jou gemakkelijker te maken. Lees verder in onze blog over het vervangen van je pedalen voor de blog en bekijk hieronder de video.