• lekrijden bij tubelessbanden?

Wat te doen bij lekrijden met tubeless banden?

Gastblogger | 18 november 2021
Lek rijden?! Met een tubeless set-up is dat bijna niet meer aan de orde. Hoewel de kans zeer klein is, komt lekrijden helaas ook bij tubeless banden nog af en toe voor. In deze blog leggen we uit welke preventieve maatregelen je kunt nemen tegen lekrijden en geven we tips over wat je kunt doen!

 

Wat doe je bij een lekke band?

Wanneer je onverhoopt toch lek rijdt, dan wordt deze automatisch afgedicht door de vloeibare lekbescherming. Meer over hoe je deze vloeistof aan kunt brengen lees je in onze blog over het monteren van een tubeless band. Alleen bij zeer grote beschadigingen zoals insnijdingen of snakebites helpt de vloeibare lekbescherming niet. In dit geval is een vervangende binnenband de beste (nood)oplossing. Hiervoor zul je het tubeless ventiel en de vloeibare lekbescherming moeten verwijderen.

(57)

ja, op voorraad

ja, op voorraad

TIP: Controleer of de vloeibare lekbescherming in de band actief is. Zo blijft de Schwalbe DocBlue ca. 2 tot 7 maanden of ca. 2.000 km als preventieve lekbescherming in de band actief. Met een naald kun je eenvoudig testen of de vloeibare lekbescherming nog functioneert door deze simpelweg in het loopvlak te steken en het wiel te laten draaien. Als het gaatje niet automatisch afgedicht wordt, moet de vloeibare lekbescherming nagevuld worden. Het “testgaatje” wordt dan door de nieuwe vloeibare lekbescherming gerepareerd.

Er kan natuurlijk ook lekkage bij het ventiel of rond de velg ontstaan. Om deze te lokaliseren moet het wiel compleet onder water gehouden worden. De lucht ontsnapt dan bij het ventiel en/of bij de velg. Het kan even duren voordat dit gebeurt, omdat de druk in de holkamer van de velg zich eerst moet opbouwen. Vaak ligt het probleem rond het ventiel. Mogelijke remedies: ventielmoer strakker aandraaien, contactgebied van het ventiel met de velg schoonmaken en ontbramen of het ventiel verwisselen. Mocht het resultaat uitblijven, dan kan eventueel een defect aan de rand van de velg of een scheur in het velgbed de oorzaak van de lekkage zijn.

In de hieronder weergegeven stappen leggen we uit op welke wijze je het beste een tubeless band kunt (de) monteren op de velg.

Hoe demonteer je een tubeless band

Stap 1: Laat de lucht uit de band lopen.
Stap 2: Demonteer eerst één kant van de band door de bandhiel in de richting van het velgbed te duwen.
Stap 3: Trek de bandhiel over de velgrand, beginnend bij het ventiel.
Stap 4: Demonteer de andere bandhiel terwijl je deze richting velgbed duwt.
Stap 5: Verwijder de band van de velg.

Hoe kan je een tubeless band repareren?

Veel tubeless-banden hebben een luchtdichte coating aan de binnenzijde. Deze is aan de binnenkant met een bandenplakset te repareren. Het lek is echter vaak heel moeilijk te traceren. Daarom adviseren wij om bij een lek onderweg een binnenband te monteren. Daarvoor moet eerst het ventiel uit de velg gedemonteerd worden. De huidige tubeless banden van Schwalbe, waaronder de Schwalbe Pro One, is voorzien van een Microskin weefsel om de band tubeless te maken. Ook deze band is gewoon vanaf de binnenzijde te plakken met een “standaard bandenplakker” als er een gaatje in zou zitten. Het is wel belangrijk (voor iedere band die gerepareerd wordt) om de band goed vetvrij te maken alvorens je de bandenplakker erop plakt! Heb je meer vragen over het repareren of vervangen van tubeless banden? Onze productspecialisten staan dagelijks voor je klaar om al je vragen te beantwoorden!

In deze blog leggen we nog eens uit hoe tubeless werkt en hoe Sonny Colbrelli zijn concurrenten in Paris-Roubaix 2021 te slim af is geweest door tubeless te rijden.

Update: Deze blog verscheen voor het eerst op 18 januari 2018 en is op 18 november 2021 geüpdatet.
  • Lek tubeless
  • Tubeless
  • Tubeless banden

Lees verder