De nieuwe Shimano Dura-Ace 9200 en Ultegra 8100

Ruben Wattel | 31 augustus 2021
Als Shimano met wat nieuws komt, let de hele fietswereld op. En niet zonder reden, Shimano is al heel erg lang de meest populaire onderdelenmaker van menig fietser. Dit jaar komt Shimano met een wel heel grote upgrade, met Dura-Ace & Ultegra. Wij van Futurumshop zijn door Shimano uitgenodigd om de onderdelen nog voor de release van dichtbij te bekijken en ze te testen. In deze blog vertelt productspecialist Ruben alles over de groepsets en zijn ervaringen daarmee!


Ontvangst

Na een hartelijke ontvangst op een ‘geheime locatie’ in Vaals krijg ik een korte introductie, maar al snel start de presentatie met daarin alle informatie over zowel Dura-Ace als Ultegra(!). Iedere paar jaar komen er updates van bestaande Shimano groepsets uit. Dat Shimano Dura Ace 9200 er aan zat te komen was dus wel te verwachten. Maar tot ieders verbazing komt Shimano ook meteen met een nieuwe versie van de populaire Ultegra groepset. Je zult begrijpen dat ik meteen enthousiast was.

Wat is er nieuw?

De focus van de dag lag vooral op de nieuwe Dura-Ace groep, maar de Ultegra groep heeft vrijwel dezelfde nieuwe specificaties als Dura-Ace. Verschillen zitten vooral in gewicht en gebruikte materialen. Wat direct opvalt is dat de groepsets nu 2x 12 versnellingen hebben, in plaats van 2x 11 speed zoals bij de vorige groepsets. Die geeft dus een bredere range aan mogelijkheden. Voornamelijk midden op de cassette (de ‘sweet spot’) zijn de stappen klein geworden, waardoor je altijd een prettige cadans kunt vinden. De nieuwe groepsets zijn alleen in Di2-variant (elektrisch schakelen) te verkrijgen en zijn standaard voor schijfremmen. Er is ook een velgremvariant te krijgen, bijvoorbeeld voor Team Ineos dat nog met velgremmen rijdt. Nieuwe fietsen worden echter vrijwel allemaal met schijfremmen geleverd.


Hoe werkt het precies?

De shifters zijn draadloos geworden, deze hebben dus geen Di2-kabel meer naar de batterij lopen. Er zit alleen een leiding naar de remklauw toe. Er zit een knoopcelbatterij in de shifter, waardoor deze draadloos met de derailleur kan communiceren. Dit gaat via een eigen signaal, waardoor hij niet zal storen met Bluetooth of ANT+ signalen van andere apparaten. De velgremvariant van de groepset heeft een shifter die nog wel met Di2 kabel wordt gebruikt.

De Shifters

Als je op de fietst stapt raak je meteen de shifters aan, dus daar merkte ik de eerste verschillen. De shifters zijn wat hoger dan de voorganger en iets naar binnen gekanteld. Daardoor wordt de druk op je handen beter verdeelt over de grepen. De shifterpadels zijn niet even hoog, waardoor je ze beter voelt. Daardoor schakel je nooit meer mis, zelfs niet als je handschoenen aan hebt. In het testrondje dat ik maakte voelde ik meteen hoe prettig dit schakelde.


De achterderailleur

De achterderailleur heeft een flinke update gehad, hij is slimmer dan ooit. Er is geen Junction Box of D-Fly unit (voor Bluetooth) meer nodig. Dit is allemaal verwerkt in de derailleur. Het hele systeem is dus een stuk eenvoudiger. Ook het opladen van de batterij gaat via de achterderailleur. Er zijn geen verschillende derailleurs meer met lange of korte kooi, je kunt de ene derailleur gebruiken voor alle varianten cassettes. Er zijn 3 varianten te Dura-Ace verkrijgen: een 11-28T, 11-30T en 11-34T. Het schakelen gaat tot 66% sneller, ook onder druk. Dat is te danken aan de toevoeging van HYPERGLIDE+ technologie, dat we al kenden uit de mountainbikegroepen van Shimano. De Ultegra cassettes zijn in 11-30T en 11-34T te krijgen.

De voorderailleur

Waar ik het grootste verschil merkte met oudere Di2-groepsets was de voorderailleur. Man, wat schakelt die snel op en af. Ik bleef er maar mee spelen, omdat het gewoon zo snel en soepel verliep. Volgens Shimano gaat dit ruim 50% sneller dan de oudere derailleurs. De voorderailleur is ook een stuk slanker geworden ten opzichte van de voorganger, hij ziet er echt fantastisch uit.


Het crankstel

Deze is nog steeds Hollowtech II, dus met de standaard 24mm as. Je hebt geen andere bottom bracket nodig dan je al had: heerlijk! Het crankstel is met kettingbladen in een aantal verschillende verhoudingen te verkrijgen: 50-34T, 52-36T en 54-40T. Voor Ultegra is hij te krijgen met de 50-34T en 52-36T. Het uiterlijk doet veel denken aan de vorige groepen, maar zien er toch weer net verfijnder uit. Opvallend feitje: het Ultegra crankstel is iets lichter van gewicht dan de Dura-Ace variant. De Dura-Ace is daardoor wel een stukje stijver dan het Ultegra-crankstel. Beide crankstellen zijn ook te verkrijgen met geïntegreerde powermeter!


Schijfremmen

De remmen hebben een grote update gehad. De remklauwen bestaan bij de Dura-Ace rem uit één stuk en bieden 10% meer ruimte tussen de remblokken. Daardoor lopen ze minder snel aan. In combinatie met de nieuwe shifters hebben ze ook een hogere doseerbaarheid. De remschijven zijn de MT900 (MT800 bij Ultegra) die ook voor XTR mountainbikegroepen wordt gebruikt. Deze zijn beter hittebestendig en voorkomen zo dat de schijven vervormen in een lange afdaling bijvoorbeeld. Het ontluchten van de remmen is ook makkelijker dan ooit, dat kan nu helemaal bij de remklauw gebeuren. Geen geknoei met remolie dus!


Conclusie

De groepsets zijn wat mij betreft absolute toppers en gaan via 12 speed mee met hun tijd. Het extreem snelle schakelen en de comfortabele shifters voelen prettig aan. De draadloze shifters zorgen voor een heel clean ogende cockpit, maar ook voor veel betrouwbaarheid. De derailleurs zitten nog wel met Di2-kabels aan de batterij vast, waardoor je altijd zeker bent van nauwkeurige en betrouwbare schakelprestaties.

Lees verder