Alles over MTB Wielen

Ruben Wattel | 07 augustus 2020

Mountainbikewielen komen in allerlei soorten, maten en prijsklassen. Over het algemeen kun je zeggen dat duurdere wielsets lichter van gewicht zijn en betere lagers (of beter afgedichte) hebben. Nog belangrijker is echter of de wielen ook passen in je fiets en bij lpde groepset. SRAM maakt in veel gevallen gebruik van andere onderdelen dan Shimano bijvoorbeeld. In deze blog vertellen we je alles over waar je op moet letten.


» Hoe groot zijn je wielen? (26, 27,5 of 29 inch)

Wat zijn de verschillen tussen de verschillende wielmaten?
Een fiets wordt vaak standaard afgeleverd met een bepaalde maat wielen. Bij mountainbikes is dat 26, 27.5 of 29 inch. Over het algemeen kun je zeggen dat hoe groter het wielis , hoe stabieler die zal aanvoelen. Een 29 inch wiel voelt dus een stuk stabieler dan een 26 inch wiel. Daarnaast rolt hij makkelijker over oneffen terrein heen. De hoek die de band ten opzichte van een obstakel is met een 29 inch wiel kleiner, waardoor je er makkelijker overheen rolt. Obstakels als takken, stenen en oneffen terrein lijken daardoor kleiner. Een kleiner wiel heeft als voordeel dat deze sneller reageert op de bewegingen die je maakt. Daarom kiezen sommige mountainbikers soms bewust voor een kleinere, 27,5 inch wielset. Deze wielen zijn vooral populair bij downhillers en enduro-rijders. In veel gevallen kun tussen 27,5 inch en 29 inch vrij wisselen. Van 26 inch wisselen naar een grotere wielset is in de meeste frames niet mogelijk. 26 inch wielen worden eigenlijk niet meer gebruikt op nieuwe fietsen, maar zie je nog wel op oudere mountainbikes en kinderfietsen.

» Ik wil een 29 inch wielset
» Ik wil een 27,5 inch wielset


» Hoe zit het wiel vast in je fiets?

Welke wielen je nodig hebt, is deels afhankelijk van je fiets. Oudere en goedkopere mountainbikes maken vaak gebruik van een quick release (uitvalnaaf) aansluiting. Daar heb je dus ook wielen voor nodig die met een snelspanner kunnen worden vastgezet. Vaker voorkomend is de steekas (ook wel thru axle). Hierbij dien je te controleren wat de diameter is van jouw steekas. In de meeste gevallen is dit 12 of 15 mm. Controleer goed of de wielset die je op het oog hebt geschikt is voor jouw type steekas, of dat er adapters worden meegeleverd om de wielset om te bouwen.

Als je frameset gemaakt is voor Boost, heb je ook wielen nodig die Boost zijn. Hierbij is de crank is breder, waardoor de aandrijving ook iets breder wordt. Het voordeel hiervan is dat de wielen een bredere naaf hebben en daardoor de spaken ook wijder staan. Dit maakt het wiel stijver, waardoor het achterwiel sneller reageert op versnellingen en je voorwiel stabieler stuurgedrag vertoond. De boost-wielset is uitstekend geschikt voor de vele versnellingen en bochten op een technisch mountainbikeparcours.

Controleer voordat je een wielset koopt goed van de inbouwbreedte van de voor- en achternaaf is. Dit staat in de specificatiesheet van een nieuwe fiets of wielset, maar voor het opmeten kun je ook een schuifmaat gebruiken. Je kunt de binnenmaten van de voorvork en achtervork opmeten en vervolgens de dikte van de steekas. De meest voorkomende maten voor het voorwiel zijn:

– 100 x 5mm (snelspanner)
– 100 x 15 of 12mm (steekas)
– 110 x 15mm (Steekas, boost)

De meest voorkomende maten van het achterwiel zijn:
– 135 x 5mm (snelspanner)
– 142 x 12mm (steekas)
– 148 x 12mm (steekas boost)

» Ik wil Quick Release (snelspanners)
» Ik wil een steekas
» Ik kies voor een Boost steekas


» Welke cassette komt er op het achterwiel?

Een cassette wordt vastgemaakt op de zogeheten body van het achterwiel. Ben je op zoek naar een wielset met Shimano/SRAM 9,10 of 11 speed body, SRAM XD body of een Shimano Micro Spline body? Een Shimano/SRAM HG body is geschikt voor 9/10/11 speed MTB cassettes en SRAM NX 11/12 speed cassettes. Deze body heeft een klassieke passing met 9 inkepingen. Een SRAM XD body is geschikt voor SRAM 11/12 speed cassettes met XD passing. Deze body herken je aan de inkepingen met schroefdraad ernaast. Shimano Micro Spline bodies zijn alleen geschikt voor Shimano 12 speed cassettes. Deze herken je aan een passing met 23 inkepingen.

» Ik zoek een wielset met een Shimano/Sram HG body
» Ik zoek een wielset met een Sram XD body
» Ik zoek een wielset met een Shimano Micro Spline body


» Zoek je een wielset geschikt voor tubeless banden of MTB banden met binnenband ?

Steeds meer mountainbikers maken gebruik van tubeless wielen een banden. Er zitten dan ook veel voordelen aan. Omdat je geen binnenband gebruikt, kun je met een lagere bandenspanning rijden. Dit zorgt voor meer comfort en grip om ruw terrein. Daarnaast is de kans op een snee in de zijwand van de band een stuk lager. De rolweerstand neemt af doordat er geen frictie tussen een binnen- en buitenband meer is. Wanneer je lek rijdt, wordt het gaatje gedicht door de vloeibare latex die je in de band doet. Mocht het gat te groot zijn om te kunnen dichten door de latex, kun je altijd nog een binnenband in de buitenband steken. Huidige mountainbikewielen zijn vaak tubeless ready, waardoor je zowel voor de standaard buitenbanden met binnenband kan kiezen als voor de tubeless buitenbanden. Kortom, ga je voor topprestaties? Kies dan voor MTB wielen welke geschikt zijn voor tubeless banden!

» Ja
» Nee


» Ben je op zoek naar een wielset met een centerlock of een 6-gaats remschijf passing?

Bij een 6-gaats remschijfpassing wordt de remschijf met 6 schroefjes vastgezet. Dit is de 6-bolt bevestiging. Hier heb je dus ook een remschijf voor nodig die met 6 schroeven vast te zetten is. Zit de schijf niet vast met 6 bouten? Dan heb je een centerlock bevestiging en heb je een centerlock remschijf nodig. Deze wordt vastgezet met een sluitring. Vrijwel alle nieuwe wielen worden met een centerlock bevestiging geleverd.

» Centerlock systeem
» 6 – gaats systeem
» Maakt mij niet uit


» Ga je jouw wielen gebruiken voor Cross country, Trail / Enduro?

Cross Country is een algemene benaming voor het rijden van vlakkere ritten door het bos. De wielen krijgen weinig zware klappen te verduren en kunnen daardoor licht van gewicht worden gemaakt. Bij Trail, enduro en downhill komt het meer aan op techniek en het rijden van technische afdalingen, en krijgen de wielen veel meer te verduren. Deze wielen moeten dus vooral heel stevig zijn en mogen ook wat meer wegen. De velg is in sommige gevallen ook wat breder, waardoor er bredere banden op passen.

» Voor Cross country
» Voor Trail en Enduro

Lees verder