Fietsbrillen beschermen je ogen tegen vuil, zon en wind en voorkomen traanogen. Kortom: ze verbeteren het zicht. Het aanbod aan fietsbrillen is groot en er valt dus te kiezen. In deze keuzehulp vertellen wij waar je op kunt letten bij aanschaf, en lichten we de populairste modellen uit.
Je ziet bijna geen enkele profrenner fietsen zonder fietsbril, maar waarom zou jij eigenlijk een fietsbril moeten dragen als wielrenner, mountainbiker of gravelbiker? Wij geven je vijf redenen.
Veel fietsbrillen hebben een lens die contrasterend werkt. Bepaalde kleuren worden geaccentueerd en andere gaan juist meer naar de achtergrond. Dat verhoogde contrast zorgt dat je zaken beter kunt onderscheiden. Een gat in de weg zie je eerder aankomen bijvoorbeeld.
Je huid smeer je in als je de zon in gaat, maar ook je ogen kunnen verbranden. Een fietsbril met goed UV-filter beschermt je ogen daar tegen. Niet onbelangrijk als je een paar uur in de zon gaat fietsen!
Lenzen van fietsbrillen lijken steeds groter te worden. Voor een deel is dat mode, maar een grote lens beschermt ook extra goed tegen wind, vuil en vliegjes. Een beestje in je oog is supervervelend, maar een opspattend steentje kan zelfs gevaarlijk zijn.
Laten we eerlijk zijn: een belangrijke reden om een fietsbril te dragen is omdat het er gewoon heel goed uitziet. Je fietsoufit is gewoon pas af als je een mooie fietsbril op je neus hebt staan. Niet voor niets zie je de profs met steeds grotere en opvallende monturen fietsen.
Veel fietsbrillen kunnen beslaan of regen blijft op de lens staan, dat kan een reden zijn om hem niet op te doen. Toch zijn er steeds meer brillen die een coating hebben om dit tegen te gaan. Neem bijvoorbeeld de P R O fietsbrillen van PPEEQQ. Die hebben een behandeling die zorgt dat de lens langer schoon blijft en niet beslaat. Ook in de regen krijgen regendruppels geen kans. Laurens ten Dam draagt ze ook en zegt er dan ook over: “Ik heb hem altijd op!”
Een aantal jaren geleden ontstond er een nieuwe trend in de wielerwereld: grote fietsbrillen! Ook komend seizoen zijn fietsbrillen met mooie grote lenzen de eyecatchers. De Oakley Sutro, die ook regelmatig in het profpeloton wordt gespot, is daar een goed voorbeeld van. Dat is niet alleen omdat het er stoer uitziet, maar ook vanwege een groot voordeel: je hebt een mooi breed zichtveld, ook als je onder in de beugels zit. Links, rechts, boven, onder – er zijn eigenlijk geen beperkingen.
Er wordt weleens gesproken over polariserende lenzen. In dat geval bieden de lenzen bescherming tegen schittering; de weerkaatsing van fel licht wordt weg gefilterd. Iets anders zijn fotochromatische lenzen: deze passen zichzelf aan de lichtintensiteit aan, of je nou in een donker bos of in een open en zonnig gebied gaat fietsen. Het duurt wel eventjes voordat de lenzen zich hebben aangepast naar een nieuwe lichtsituatie, maar het voordeel is dat je niet van lenzen hoeft te wisselen. Tot slot kom je ook het begrip hydrofoob tegen. Bij lenzen met een hydrofobe coating parelt het regenwater eraf.
Niets is zo vervelend en gevaarlijk als lenzen die tijdens het fietsen beslaan. Hoe je dat voorkomt? De lenzen van sommige brillen zijn aan de binnenzijde al speciaal behandeld. Ook zijn er brillen met ventilatieopeningen aan de zij- of bovenkant die ervoor zorgen dat je lens minder snel beslaat. Zelf kun je ook je bril regelmatig behandelen met Anti Fog Spray. Deze spray voorkomt het beslaan van je bril en maakt het oppervlak antistatisch.
Officieel hebben zonnebrillen een zogenoemde CE-markering. Dit wordt ook wel de categorie genoemd. Het is opgeschaald in 5 categorieën, van 0 tot en met 4. Bij de brillen in deze keuzehulp vind je terug in welke categorie de bijbehorende lens valt.