Mechanic Monday | Stuurlint Racefiets Vervangen

Kevin Timmerman | 11 juni 2020

Mechanic Monday is in het leven geroepen om jou als fietser op weg te helpen. Met praktische instructievideo’s en bijbehorende uitleg helpen we jou op weg! In deze blog met handige instructievideo tonen we jou hoe je gemakkelijk je stuurlint kunt vervangen en welk gereedschap je daarvoor nodig hebt.


» 1. Welk gereedschap heb je nodig voor het vervangen van je racefiets ketting?

De onderstaande producten hebben wij in de Mechanic Monday Video gebruikt.

(16)

ja, op voorraad

• Stuurdoppen (standaard meegeleverd bij XAND Stuurlint)
• Afwerktape (standaard meegeleverd bij XAND Stuurlint)
• Opvulstukjes voor de shifters (Tip: knip hiervoor een stukje af van je stuurlint)
• Schaar
• Evt. Hamer
• Evt. Extra tape


» 2. Welk stuurlint kan je gebruiken?

Er zijn tientallen soorten stuurlint verkrijgbaar. Uiteraard zijn stuurlinten verkrijgbaar in vrijwel alle kleuren van de regenboog, maar ook het materiaal verschilt. Zo kan je kiezen voor een traditioneel stuurlint van kurk, of van een synthetisch materiaal. Standaard stuurlint zoals het XAND Stuurlint Basic dat in onze instructievideo wordt gebruikt, is gemakkelijk te wikkelen, gaat lang mee, is goed wasbaar en voorzien van een dunne anti-slip laag. Het lint voelt comfortabel aan en vangt heftige schokken onderweg goed op. Heb je snel last van vermoeide handen en heb je behoefte aan iets meer demping en comfort? Dan is een stuurlint met een dempend materiaal als Gel of EVA-foam een goede keuze. De BBB Cycling RaceRibbon Gel bijvoorbeeld. Zoek je juist meer grip omdat je handen snel wegglijden? Dan is het XAND stuurlint Super Anti Slip een goede keuze!


» 3. Hoe breng je stuurlint aan?

Allereerst kan je het oude stuurtape verwijderen en het remgreeprubber terugvouwen. Zodra je het stuurlint verwijderd hebt is het ook een goed moment om te controleren of de kabels goed zitten en of je de shifter wilt verplaatsen.
Omdat je steeds moet trekken aan je stuurlint bij het bevestigen is het goed om even te checken hoe sterk je lint is. Zo voorkom je dat je het later per ongeluk kapot trekt. Veel fietsers draaien (wellicht ongemerkt) de handen iets naar buiten op het stuur zodra ze aan het fietsen zijn. Daarom is het van belang om het stuurlint aan de onderzijde met de klok mee te wikkelen. Bovenop het stuur draai je de handen juist naar binnen. Daarom kan je de draairichting aan de bovenzijde beter veranderen. Verderop lees je hoe.

Het stuurlint bevestigen aan de onderzijde
Begin aan de onderzijde met het plakken van het stuurlint. Zorg er daarbij voor dat het lint het uiteinde van je stuur voor de helft overlapt zoals op onderstaande afbeelding, zodat je het uiteinde straks naar binnen kunt vouwen.

Draai het lint daarna een aantal slagen om het stuur en zorg dat het lint bij iedere slag iets overlapt. Vouw daarna het uiteinde naar binnen en druk het met een stuurdop vast. Deze kan je eventueel voorzichtig vasttikken met een hamer.
Zodra je bij de bocht aankomt is het belangrijk om goed op te letten dat het lint ook aan de onderzijde blijft overlappen en er geen gaten ontstaan.

Stuurlint om de shifter vouwen
Zodra je bij de shifter bent, dien je het opvulstukje te gebruiken. Als er geen opvulstukje is meegeleverd bij je stuurlint kan je gemakkelijk een stukje van het uiteinde van je nieuwe lint afknippen. Plak dit opvulstukje vervolgens aan de achterkant van de shifter. Vervolgens kan je het stuurlint langs de shifter vouwen. Dit kan op meerdere manieren. We raden aan om het lint in een achtvorm te vouwen. Dit doe je door het lint onder de shifter door te vouwen en er vervolgens achterlangs. Dit herhaal je vervolgens nogmaals. Daarna ga je aan de bovenzijde weer verder, waarna de draairichting is gewisseld. Bovenop kom je daarna bij het eindpunt. Je kan zelf bepalen waar je wilt stoppen. Vaak stop je waar de verdikking van je stuur begint of waar het logo van de fabrikant staat.

Stuurlint netjes afwerken
Voor een mooie afwerking van het stuurlint kan je het beste recht voor je stuur gaan staan en je stuurlint vervolgens recht houden in lijn met je frame. Daarna knip je het schuin af, kan je een laatste slag maken en zet je het uiteinde met het meegeleverde tape netjes vast. Als je vervolgens de remgreeprubbers terugvouwt is je stuur weer als nieuw.

Lees verder