Schijfremmen, zo werkt het!

Brend van der Horst | 27 januari 2020

In deze blog vertel ik je meer over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Na het lezen ken jij de verschillen tussen hydraulisch, mechanisch, 6-bolt, centerlock en nog veel meer. Zo kan jij in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos zien als het gaat om schijfremmen. Want waarom zou je eigenlijk gebruik willen maken van schijfremmen op je mountainbike, gravelbike of racefiets?

Als je nu een racefiets wilt kopen, is de kans groot dat deze met schijfremmen is uitgerust. Op de mountainbike en gravelbike was dit al veel langer de standaard. Schijfremmen bieden dan ook veel voordelen ten opzichte van velgremmen. Ze bieden simpelweg meer remkracht en maken het veel makkelijker om de remkracht te doseren. Daarnaast brengt het een aantal praktische voordelen met zich mee zoals minder hitteopbouw (ideaal in de bergen), langere levensduur, minder slijtage en een betere prestaties in de regen. Uiteraard zijn er ook nadelen aan het gebruik van schijfremmen. Je fiets wordt altijd iets zwaarder dan een velgremvariant, wat voor wielrenners nog wel eens een belangrijk punt kan zijn. Daarnaast vergen de remmen wat meer, specialistisch onderhoud.


Techniek

Er zijn 2 verschillende soorten systemen schijfremmen. Zo heb je mechanische en hydraulische schijfremmen. Hieronder leg ik je graag de twee verschillende types uit.

Mechanische schijfremmen
De werking van de mechanische schijfremmen werkt net als elke andere rem die op een fiets gemonteerd zit. Door de remhendel in te knijpen trekt een kabel op spanning om de remblokjes tegen de remschijf aan te duwen waardoor je fiets tot stilstand komt. Dit is een veelvoorkomend remsysteem bij het lager segment fietsen. Het nadeel van dit type remmen is dat de kabel oprekt. Je moet de kabel dus af en toe op nieuw afstellen. Daarnaast is het doseren van de remkracht wat minder makkelijk dan bij hydraulische schijfremmen.

Hydraulische schijfremmen
Door het inknijpen van de hendel wordt olie de remleiding ingestuwd. Wanneer de olie door de leiding is gestroomd, komt deze in de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de caliper wordt de olie verdeeld naar de zuigers en met de druk die dan wordt uitgeoefend met de remhendel, worden de zuigers uit de remklauw op de remschijf geduwd. Op deze manier heb je een sneller en directer remvermogen. Ook aan dit mooie remsysteem zit een nadeel. Het kan voorkomen dat er lucht in de remleiding komt en je deze moet ontluchten. Dit is een nauwkeurige klus.


Onderhoud en montage

Schijfremmen vragen om wat andere onderhoud van velgremmen, maar als je eenmaal weet wat er nodig is hoeft dat helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met de juiste gereedschappen kun je al het onderhoud gewoon zelf doen. Van het ontluchten van de remmen tot het rechtzetten van de schijf: jij kunt het!

Centerlock

Bij Centerlock wordt de remschijf doormiddel van een grote ring gecentreerd en op de as van het wiel vast gemaakt. Het voordeel is dat je op deze manier je remschijf altijd exact in het midden hebt van je as. Dit zorgt er voor dat je schijf dus nooit uit het lood staat. Deze centerlock-bevestiging is langzaam maar zeker de standaard aan het worden voor montage op wielen.

6 Bolt

Bij 6-Bolt zit de remschijf gemonteerd op 6 punten aan het wiel. Bij dit type remschijven is het van belang dat je de remschijf goed afstelt en gecentreerd op de as monteert. De 6-Bolt wordt steeds minder gebruikt, maar zie je nog wel terug op wielen in het lagere segment.

Remschijfmaat

Nu je iets meer van de verschillende schijven af weet, is het ook wel handig te weten welke maat je nodig hebt. Je kunt verschillende maten remschijven monteren van 140mm t/m 203mm. Op racefietsen is de standaard om een 140mm remschijf achter te hebben en 160mm voor. Als die nu op je wielen zitten, kun je die dus gewoon vervangen voor dezelfde maat. Als je de keuze hebt gemaakt vergeet dan niet ook de juiste adapter aan te schaffen. De adapter zorgt er voor dat je remklauw op de juiste afstand van je frame gemonteerd is.

FuturumShop Tip

Vergeet niet het oranje plaatje tussen je remblokken te plaatsen wanneer je de fiets zonder wielen transporteert in bijvoorbeeld de auto. Dit voorkomt dat je remblokken tegen elkaar aandrukken en er lucht in de leidingen komt. De blokken komen dan ook niet meer goed los van elkaar wanneer je per ongeluk je remhendel in knijpt.

  • Hydraulische schijfremmen
  • Mechanische schijfremmen
  • schijfremmen
  • Shimano Schijfrem