Shimano start een inspectie- en vervangingsprogramma van bepaalde 11-speed HOLLOWTECH II race-cranksets geproduceerd tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019, in verband met een mogelijk probleem met het loslaten van de binding. Hoe het werkt en wat het voor jou betekent, vertellen we je hier. Lees de informatie dus goed door.
Shimano heeft meldingen ontvangen die aangeven dat de gebonden delen van de crankarm van 11 speed Shimano Ultegra en Dura-Ace crankstellen kunnen scheiden en breken. Hierdoor lopen consumenten het gevaar te vallen, met mogelijk letsel tot gevolg.
Om deze situatie te verhelpen, zal Shimano elke toepasselijke crankset laten inspecteren. Shimano zal elke crankarm die niet aan het inspectieproces voldoet vervangen.
We raden je aan om naar jouw lokale Shimano dealer of een Shimano Service Center te gaan. Zij kunnen jouw crankstel inspecteren hem en indien nodig vervangen. Het dichtstbijzijnde Service Center kun je hier vinden. Niet alle Shimano-crankstellen hoeven te worden geïnspecteerd, check daarvoor onderstaand stappenplan.
De betreffende producten zijn DURA-ACE en ULTEGRA cranksets met de volgende modelnummers: ULTEGRA FC-6800, FC-R8000 en DURA-ACE FC-9000, FC-R9100 en FC-R9100-P. De modelnummers zijn aan de binnenkant van de crankarm aan de onderkant gestempeld (zie het gele vierkant in de afbeelding hieronder).
NEE: De crankset is in orde en er is geen verdere actie nodig.
JA: Ga verder met STAP 1B.
Een productiecode is aan de binnenkant van de crankarm aan de onderkant van de arm gestempeld (zie het blauwe vierkant in de afbeelding hierboven). De getroffen modellen zijn vóór juli 2019 geproduceerd en hebben de volgende tweeletterige productiecode: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.
Komt de productiecode op de crankarm overeen met een van de bovenstaande tweeletterige productiecodes?
NEE: De crankset is in orde. Er is geen verdere actie nodig.
JA: Ga verder met STAP 2.
Shimano heeft het crankset inspectieproces ontwikkeld en zal duidelijke instructies en handleidingen voor dealers verstrekken. Shimano verwacht dat de inspecties mogelijk zullen zijn in oktober 2023. Verdere details zullen binnenkort bekend gemaakt worden via https://bike.shimano.com/en-EU/information/customer-services/corrective-actions/important-safety-notice-11-speed-hollowtech-road-cranksets-inspection-program.html, op https://bike.shimano.com/en-EU/home.html & hier op deze pagina.
De dealer zal de crankset inspecteren op tekenen van loslaten van de binding of delaminatie.
Consumenten waarvan de cranksets tijdens de inspectie tekenen van loslaten van de binding of delaminatie vertonen, krijgen gratis een vervangende Shimano crankset welke door de dealer vakkundig gemonteerd zal worden. Als de inspectie uitwijst dat jouw crankset dient te worden vervangen, gebruik deze dan niet. Als een vervangende crankset tijdelijk niet beschikbaar is, zal Shimano u via jouw dealer informeren wanneer de vervangende crankset gereed is.
De vervangende crankset zal een speciale versie zijn, met mogelijk een ander uiterlijk, maar met hetzelfde prestatieniveau.
Als de crankset door de inspectie komt en geen tekenen van delaminatie vertoont, veel fietsplezier!
Laat je fiets regelmatig afstellen en inspecteren (vraag de dealer om aanbevelingen op basis van je rijgewoonten). Let op veranderingen in het geluid en gevoel van hoe je fiets rijdt. Shimano raadt alle gebruikers aan om de gebruikershandleiding die bij het product wordt geleverd (en online beschikbaar is op: si.shimano.com) grondig door te lezen om zeker te zijn van veilig gebruik en juist onderhoud.
Shimano moedigt alle fietsers aan om hun fiets en fietsuitrusting goed te onderhouden.