Selle Italia Flite Boost: ontdek hét zadel van Mathieu van der Poel!

Kevin Timmerman | 20 mei 2020

In 1990 presenteerde Selle Italia het model Flite, dat de geschiedenis van zadels radicaal heeft veranderd door op de internationale markt van de wielersport een functioneel en ultra-licht accessoire ter beschikking te stellen. Een uniek model dat de belangrijkste namen van de wielersport heeft veroverd en samen met hen belangrijke overwinningen heeft behaald in zowel de grote “Rondes”, de etappewedstrijden, als in de traditionele wegwedstrijden. De Selle Italia Flite is tevens hét zadel van Mathieu van der Poel! In deze blog meer over de nieuwe Flite Boost: een product dat de huidige stand van de techniek vertegenwoordigt in de sector van hoogpresterende zadels.

De Flite-serie is niet voor niets geliefd onder de grote kampioenen, zoals Marco Pantani en Philippe Gilbert. De collectie heeft een ontwikkeling van zo’n 30 jaar doorgemaakt en komt daarom tegemoet aan drie eisen van de moderne wielersport: hoge prestaties, laag gewicht en comfort. Dit jaar heeft Selle Italia een fonkelnieuw zadel toegevoegd aan de reeks: De Flite Boost. Een zadel dat voldoet aan de huidige behoeften van professionals en amateurs.

Gekenmerkt door een korte en compacte vorm: de Flite Boost heeft een lengte van 248 millimeter en verwijst naar de traditionele “T”-vorm van alle Flites. Een volledig in Italië geproduceerd model dat voor het eerst aanwezig was tijdens het Wereldkampioenschap Veldrijden 2020 op de fiets van de Nederlandse winnaar Mathieu Van der Poel! De Flite Boost bewaart dezelfde elegante stijl van de eerdere modellen, maar met nog meer comfort ten opzichte van het traditionele platte zadel uit de Flite-serie. Het nieuwe zadel kan boegen op hoge prestaties dankzij een compacte en aerodynamische vorm en kan vanuit stilistisch oogpunt herkend worden aan nieuwe logo van Selle Italia op de randen van het zadel, met een dynamische vorm die verwijst naar de energie van de fietsbeweging.

Welke uitvoering?

De Selle Italia Flite Boost is in onze webshop beschikbaar in 3 verschillende uitvoeringen. Er is een model beschikbaar met Carbon, TI316 en Mangaan rail. De lichtste uitvoering is uiteraard de variant met carbon rail. In maat S3 weegt deze slechts 157 gram! De zadels zijn verkrijgbaar in 4 traditionele maten: S1 en L1 zonder uitsparing en een S3 en L3 Superflow uitvoering met uitsparing in het midden. Deze anatomische uitsparing in het zadeldek ontlast de gevoelige delen en heeft de voorkeur als je een flexibele onderrug hebt. Zadels zonder uitsparing zijn een goede keuze voor fietsers die hun bekken niet ver naar voren kantelen.

De S zadels zijn tamelijk smal, met een breedte op het zitpunt van 131 tot 136 mm, terwijl de L zadels van 145 mm tot maximaal 150 mm lopen. Omdat een té smal of té breed zadel voor veel ongemakken kan zorgen is het belangrijk om de juiste breedte te bepalen. Dit kan je doen door middel van een bikefitting met zadelmeting of bijvoorbeeld door thuis op een stuk karton te gaan zitten en het midden van de indruk (zitbotjes) te meten. Je kan daarbij de volgende richtlijn aanhouden voor het bepalen van de juiste maat: maat S voor een zitbotbreedte tot c.a. 13 cm of maat L voor een zitbotbreedte van c.a. 13 cm en groter.