Schijfremmen ontluchten doe je zo

Ruben Wattel | 24 mei 2023

Werken je schijfremmen niet goed meer of voelen ze sponzig aan? Dat is makkelijk op te lossen! In deze blog vertellen we je alles over het ontluchten van schijfremmen, hoe je een remleiding kunt inkorten of hem zelfs helemaal vervangt.

Schijfremmen onderhoud

Inhoud

Schijfremmen ontluchten

Het ontluchten kan heel uitgebreid, maar in de meeste gevallen is dat helemaal niet nodig. Door deze snelle stappen te volgen, kun je de remmen al snel weer als nieuw laten werken.

Je hebt een aantal gereedschappen nodig voor deze klus:

STAP 1 | fiets in een montagestandaard plaatsen

Het is makkelijk om je fiets in een montagestandaard op te hangen, zodat je de fiets een beetje schuin kan hangen. Zo zorg je dat de remgrepen het hoogste punt van de fiets zijn en zwaartekracht je een handje kan helpen

STAP 2 | afsluitkapje loshalen

Bij een racefiets zul je het remgreeprubber naar achter moeten trekken, dan komt er de ontluchtingsschroef met inbussleutelopening tevoorschijn. Op mountainbikes kun je daar direct bij. Draai hem voorzichtig open en houd er een papiertje bij om lekkende olie op te vangen.

STAP 3 | trechter vastdraaien

Op de plek waar je net de ontluchtingsschroef hebt losgehaald, zet je nu de trechter uit de ontluchtingsset. Draai hem heel voorzichtig vast, want het schroefdraad in de remgreep kan snel beschadigen. Vul hem met de juiste remolie (Mineraalolie voor Shimano en Campagnolo, D.O.T. voor SRAM).


STAP 4 | ontluchten

Knijp nu enkele tientallen keren in, totdat er geen bubbels meer omhoog komen in de trechter. Tik eventueel wat op de remleidingen om de laatste luchtbellen uit het systeem te krijgen. Voel je dat de rem nu weer krachtig aangrijpt? Dan kun je stap 5 overslaan. Heeft het niet voldoende geholpen? Ga dan wel verder met stap 5.

STAP 5 | vulspuit

Als je een nieuwe kabel hebt gemonteerd of grondiger wilt ontluchten, zul je op de remklauw een vulspuit moeten aansluiten. Vul de spuit met olie en zet de slang met de slanghouder vast op de remklauw, zodat hij niet loskomt. Met een inbussleutel open je de ontluchtingsschroef met 1/8 slag. Nu druk je de olie door de hele leiding heen, totdat er geen bubbels meer uitkomen. Daarna draai  je de ontluchtingsschroef weer dicht en kun je de slang afkoppelen.


STAP 6 | draai de trechter los

Zet de plug in te trechter en draai de trechter los. Houdt weer een keukenpapier bij de hand, want er zal wat olie vrij komen. Je kunt nu de ontluchtingsschroef weer in de remklauw draaien. Doe ook dit weer voorzichtig om het schroefdraad niet te beschadigen. Maak de remklauw goed schoon, eventueel met wat schoonmaakalcohol. Zo voorkom je dat de olie de onderdelen beschadigd.

De rem is nu ontlucht en werkt weer als nieuw.

Remleiding inkorten

Als je een nieuwe fiets hebt ontvangen of een nieuwe rem monteert op je fiets, is de kans groot dat de remleiding te lang is en deze moet worden ingekort. Je hebt een aantal gereedschappen nodig voor deze klus:

STAP 1 | fiets in een montagestandaard plaatsen

Het is makkelijk om je fiets in een montagestandaard op te hangen, zodat je de fiets een beetje schuin kan hangen. Zo zorg je dat de remgrepen het hoogste punt van de fiets zijn en zwaartekracht je een handje kan helpen

STAP 2 | leiding loshalen

Trek het liefste handschoenen aan, want de olie die in de remleiding zit wil je niet over je handen krijgen. De kabel kun je loshalen en de olie er eventueel die eruit komt opvangen.

STAP 3 | leiding inkorten

Het snijden van de leiding doe je met de remkabeltool. Als je een gewone kabelkniptang gebruikt, heb je kans dat de leiding ovaal word of niet helemaal recht afknipt. Dan kan de leiding gaan lekken.

STAP 4 | naaldfitting aanbrengen

Breng de nieuwe naaldfitting aan in het uiteinde van de kabel. Nu kun je de naaldfitting (afsluitpin) in de remleiding brengen. Dat kan met een hamer, maar veiliger is om een specialistische needle insertion tool te gebruiken.

STAP 5 | leiding aansluiten

Doe  de koppeling (de verbindingsbout) en olive om de kabel. Door de verbindingsbout vast te draaien, zet de olive uit. Daardoor kan er geen olie ontsnappen uit de remklauw. Tot slot kun je de remmen weer gaan vullen met olie en zo ontluchten. Een stappenplan voor vullen en ontluchten van schijfremmen check je hier.

Remleiding vervangen

Het vervangen van een remleiding is niet vaak nodig. Er is geen sprake van slijtage in de kabel zoals dat bij remkabels wel kan zijn. In de leiding zit namelijk geen kabel, maar alleen een olie. De leiding vervang je dus alleen als deze beschadigd is geraakt bijvoorbeeld. Je hebt een aantal gereedschappen nodig voor deze klus:

STAP 1 | fiets in een montagestandaard plaatsen

Het is makkelijk om je fiets in een montagestandaard op te hangen, zodat je de fiets een beetje schuin kan hangen. Zo zorg je dat de remgrepen het hoogste punt van de fiets zijn en zwaartekracht je een handje kan helpen

STAP 2 | oude leiding loshalen

Trek het handschoenen aan, want de olie die in de remleiding zit wil je niet over je handen krijgen. De oude leiding kun je loshalen en de olie die eruit komt opvangen.

Op de remklauw zit de leiding vaak past met een inbus (banjofitting, afbeelding 1) of met boutje (verbindingsbout, afbeelding 2). Als je hem los haalt, zal er al wat olie uit de leiding lopen. Je kunt het beste een emmertje onder de remklauw zetten bijvoorbeeld. Nu kun je de leiding losdraaien bij de remgreep. Dat gaat meestal met een 8mm steeksleutel. De rest van de olie loopt nu aan beide kanten uit de leiding.


LET OP: Knijp nu de rem niet meer in, want dan loopt er nog meer olie uit de remgreep

STAP 3 | oude leiding verwijderen

De kabel kun je nu van de fiets halen. Als je interne bekabeling hebt, kan het handig zijn een kabelgeleider vast te maken aan de leiding, dat maakt het installeren van de nieuwe kabel makkelijker.

STAP 4 | nieuwe leiding op maat maken

De nieuwe kabel leg je naast de oude om hem op dezelfde lengte te knippen of snijden. Je kunt de kabel ook eerst door het frame heen trekken en daarna past bijsnijden, dan moet je zelf de lengte bepalen. Het snijden van de kabel doe je met een remleidingsnijder. Als je een gewone kabelkniptang gebruikt, heb je kans dat de leiding ovaal word of niet helemaal recht afknipt. Dan kan de leiding gaan lekken.

STAP 5 | remleiding aan de remklauw bevestigen

De kant van de remklauw maak je vast met het boutje in het geval van een banjofitting dat je eerder los hebt gehaald, of met een verbindingsbout, zoals bij de remgreep in STAP 6.

STAP 6 | leiding door het frame geleiden

Trek de kabel door het frame heen tot je bij de remgreep bent.

STAP 7 | leiding monteren op de remgreep

Nu kun je de naaldfitting (afsluitpin) in de remleiding brengen. Dat kan met een hamer, maar veiliger is om een specialistische needle insertion tool te gebruiken. Vervolgens doe je de koppeling (het boutje) en olive om de kabel. Door de koppeling vast te draaien, zet de olive uit. Daardoor kan er geen olie ontsnappen uit de remklauw. Tot slot kun je de remmen weer gaan vullen met olie en zo ontluchten.