We gebruiken cookies (en vergelijkbare technieken) om het shoppen nog makkelijker en persoonlijker voor jou te maken.
Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. De functionele cookies zorgen voor de beste website-ervaring. De analytische cookies gebruiken we om FuturumShop elke dag te kunnen verbeteren.
Met de persoonlijke cookie technologie kunnen we je nuttige en persoonlijke advertenties laten zien, die nog beter op jouw wensen aansluiten.
Lees hier
alles over onze cookie- en privacyverklaring. Klik op 'accepteren' om te accepteren. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.
FUTURUMSHOP APP
Sparen voor gratis cadeaus?
Download onze app direct!
Mechanic Monday is in het leven geroepen om jou als fietser op weg te helpen. Dit doen we door Mechanieker Workshops maar ook door middel van Mechanic Monday video’s die je kunt vinden het FuturumShop YouTube kanaal! Ook dit najaar vind je op ons blog weer een gloednieuwe serie van Mechanic Monday video’s! In deze aflevering laten we zien hoe je de voorvork van je MTB kunt oppompen.
Vorkpompen – demperpompen – shock pompen
Wij noemen het een voorvorkpomp, andere veelgebruikte benamingen zijn: demperpomp, vorkpomp of shock pomp. Een dergelijke pomp gebruik je voor het oppompen van je luchtgeveerde voorvork en achterdemper. In deze blog en video leggen we je uit hoe het werkt bij een voorvork, maar we willen benadrukken dat zo’n pomp dus ook voor je full-suspension MTB gebruik kan worden bij de achterdemper.
Wat heb ik nodig?
Om je voorvork op te kunnen pompen zodat deze weer optimaal werkt, heb je een goede voorvorkpomp nodig. Het regelmatig oppompen van je voorvork is belangrijk voor de werking ervan en om ervoor te zorgen dat je ook tijdens de meest ‘ruige’ MTB-ritjes comfortabel op je fiets zit!
Het oppompen zelf is een eenvoudig klusje. Je verwijdert het dopje dat zich meestal aan de bovenzijde van je voorvork bevindt. Vervolgens bevestig je de pomp en breng je de voorvork op de gewenste druk. Tot hoeveel bar je moet oppompen is afhankelijk van het type voorvork en je lichaamsgewicht. Ben je ongeveer 85 kilo? Dan raden we een spanning van circa 6,5 bar aan. In het onderstaande overzicht zie je tot hoeveel bar je de vork moet oppompen. Let wel op dat het een richtlijn is en dat er per type voorvork afwijkingen bestaan. Let er daarnaast ook op dat je nooit de maximum toelaatbare druk voor jouw vork overschrijdt. Het kan zijn dat op jouw MTB een tabelletje op de voorvork geplakt is, raadpleeg anders de handleiding van jouw fiets.
Kg
Druk
54-59
4.5 bar
59-64
4.9 bar
64-68
5.2 bar
68-73
5.6 bar
73-77
6.0 bar
77-82
6.3 bar
82-86
6.7 bar
86-91
7.1 bar
91-95
7.4 bar
95-100
7.8 bar
100-104
8.2 bar
104-109
8.5 bar
109-113
8.9 bar
De waarden in deze tabel zijn algemene waarden. Per merk en type kan er verschil in geadviseerde en maximale druk zitten.
Met de Quarq Shockwiz krijg je informatie over de instellingen van jouw vering of demping. Koppel het apparaat aan de ShockWiz app op je smartphone en het geeft advies over luchtdruk, veerconstante, compressie en rebound.
Lock out
Bovenop je voorvork bevinden zich 2 “knoppen”, de ene is de dopje die je eraf haalt wanneer je de vering gaat oppompen. Aan de andere kant zit de lock-out. Die lock-out kan ook “remote” zijn. Dan zit er een aan en uit knop op je stuur die met een kabel verbonden is aan de lock-out op de voorvork. De lock-out heeft 2 standen: aan of uit. Met de lock-out zet je je voorvering simpelweg aan of uit. Let erop dat je de lock-out niet altijd uit hebt staan, oftewel zonder vering. Dit kan in de loop van de tijd schade aanbrengen aan je vering en ervoor zorgen dat deze niet goed meer werkt. Denk er uiteraard ook aan dat wanneer je de vering oppompt en wilt gaan testen dat je de lock-out opendraait.
Rebound instellen
De druk in je voorvork is belangrijk, maar ook de snelheid waarmee de vork terugveert is een belangrijke instelling. Dit noem je de “rebound”. Meestal bevindt zich onderop de rechtervork. Door de knop met de klok mee (in) te draaien, wordt de rebound vertraagd; door de knop tegen de klok in (uit) te draaien, wordt de rebound versneld. De rebound bepaalt de snelheid waarmee de voorvork terugveert. Ook hierbij is het berijdersgewicht belangrijk. Maar vooral de ondergrond waarop je rijdt. Rijd je veelal op trails waarbij hobbels elkaar snel opvolgen, dan wil je dat de vork sneller terugveert. De instelling van de rebound is vooral een kwestie van proberen een aanpassen.
Full-suspension achterdemper pompen
Voor het oppompen van je achterdemper gebruik je ook een vorkpomp. Het oppompen van je achterdemper werkt verder op dezelfde manier en met hetzelfde systeem. Een simpele vuistregel voor de achterdemperdruk is je lichaamsgewicht x 2 = het aantal psi! Let op, we spreken hierbij over psi, niet over bar! En het is een vuistregel! Het terrein waar je fietst is ook belangrijk. En nog belangrijker; raadpleeg altijd de handleiding van je achterdemper!