Getest: ERE Research Tenaci GX 23 Gravelwielen

Ruben Wattel | 12 augustus 2022
Gravelen is al jaren ontzettend populair. Steeds meer fietsers hebben een gravelbike in de schuur staan. Ook op de gravelbike zijn wielen een van de beste upgrades die je kunt doen om het gedrag van je fiets te beïnvloeden. De ERE Research Tenaci GX 23 Gravelwielen heb ik alvast voor je getest en hier lees je er alles over.

Eerste indruk

Over het uiterlijk een wiel met relatief lage velg (23mm hoog) valt wellicht niet zoveel te zeggen, maar dankzij de verschillende kleuren waarin de set te verkrijgen is, vind ik ze er toch wel erg gaaf uitzien. Ik test de variant met matgroene stickers, maar er is ook een variant met zandkleur stickers en een set met traditionele zwarte decals. Bij het uitpakken valt me verder de interne velgbreedte van 26mm op. Lekker breed, dus de 44mm brede tubeless gravelbanden passen er mooi op. De wielen hebben geen hookless velgen, maar zogeheten hooked velgen. In de praktijk betekent dit dat je ook met vouwbanden met een binnenbandje prima met deze velgen uit de voeten kunt. De gebruikte spaken zijn van Sapim, met de kwaliteit daarvan zit het dus ook zeker goed. Ze zijn stevig en plat, wat zorgt voor een aerodynamisch voordeel ten opzichte van ronde spaken.


Montage

Het monteren van de banden gaat vrij eenvoudig en lukt me zonder bandenlichters. Het zetten van de band op de velg levert ook geen problemen op, zowel tubeless als met een binnenband is het zo gepiept. De remschijven kunnen via het centerlocksysteem worden gemonteerd. Dat is inmiddels toch echt wel de standaard geworden, dus ook daar geen problemen. Ik monteer tot slot de cassette en zet de wielen in de fiets. De remklauwen en derailleur hoef ik niet af te stellen, alles staat meteen goed. Dat is altijd mooi meegenomen.

Rijervaring

Gewicht
De wielen voelen heel degelijk aan. De velghoogte van 23mm geeft weinig aerodynamisch voordeel, maar het gewicht is echt behoorlijk laag gebleven. Zonder banden wegen de wielen 1640 gram. Dat is ten opzichte van de wielen die standaard in de fiets zaten een behoorlijk verschil. Vooral bij he topknallen van de steile heuveltjes op de Veluwe en optrekken na een bocht merk ik dat verschil heel duidelijk. De wielen reageren snel!

Sturen
Over bochten gesproken, die lijk ik net wat makkelijker door te komen. De wielen sturen scherp in, waardoor ik met meer zekerheid door de bochten ga. Tijdens mijn testen ligt de ondergrond er behoorlijk droog bij, waardoor ik normaal wat voorzichtig door de bochten ga. Door het strakke en voorspelbare stuurgedrag van de Tenaci’s blijkt dat echter niet nodig. De wielen rollen lekker door, daar helpen de SKS lagers zeker ook bij. Die bieden weinig weerstand en zijn bovendien goed afgedicht, waardoor vuil niet snel naar binnen dingt. Ideaal op onverharde wegen natuurlijk.

Comfort
De brede banden zullen ongetwijfeld ook meehelpen, maar de wielen bieden ruim voldoende comfort. Boomwortels, takken en kuilen in de weg worden prima opgevangen door de wielen. Ook tijdens een langere rit heb ik daardoor geen last van mijn handen of achterwerk door het getril van de fiets.

Conclusie

De ERE Research Tenaci GX 23 Gravelwielen bieden heel erg veel waar voor je geld. In veel opzichten doen ze niet onder voor carbon wielen die al snel het dubbele kosten. Het feit dat de wielen van aluminium zijn vind ik op een gravelbike (lees: gooi- en smijtfiets) ook wel een prettig idee. Als je een aerodynamische set zoekt kun je beter naar een andere set kijken, maar voor een kwalitatieve, stevige en lichte allround gravelwielset ben je aan het juiste adres bij deze Tenaci GX 23.