Alles over Shimano Di2 & Schijfremmen

Ruben Wattel | 25 mei 2021

Nooit meer gedoe met het afstellen van je derailleur en toch betere schakelprestaties. En wat dacht je van goede remprestaties onder alle omstandigheden zonder slijtage van je remrand? Dat klinkt als toekomstmuziek, maar dankzij Shimano is dit al jaren gewoon mogelijk! In deze blog vertel ik je meer over de mogelijkheden van elektronisch schakelen en schijfremmen en ontdek je of het wat voor jou is.

» Shimano Di2

Het elektronische schakelsysteem Di2 biedt een aantal grote voordelen. Als fietser breng je kracht over op de pedalen om dit om te zetten in voorwaartse snelheid. Luchtweerstand, rolweerstand en zwaartekracht beperken die voorwaartse snelheid, maar ook de aandrijflijn heeft een behoorlijke invloed op de efficiëntie. De cassette, kettingbladen, derailleurwieltjes en ketting moeten dus zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd en afgesteld om zo min mogelijk weerstand te bieden. Ieder onderdeel binnen de Di2 line-up is daarom perfect op elkaar afgesteld en het slimme Di2 systeem voorkomt vroegtijdige slijtage en irritant geratel van de onderdelen. Het systeem bepaalt tijdens het schakelen namelijk automatisch de kettingpositie en brengt de voorderailleur in de optimale positie. Daarmee is Shimano Di2 efficiënter dan mechanische schakelsystemen.


Waarom kiezen de profs voor Shimano Di2?

Een accu kan leeg raken, dus waarom kiezen de profs dan toch massaal voor Shimano Di2? Een groot voordeel aan Shimano Di2 is dat het simpelweg altijd werkt. Onder alle weersomstandigheden en ook terwijl je kracht zet. Het schakelen zelf gaat ook heel eenvoudig door de elektrische schakelaar. Die hoef je niet zo ver in te drukken als een mechanische shifter. Als je koude handen hebt of dikke handschoenen aanhebt, kun je dus gewoon makkelijk schakelen. Als je de knop indrukt, schakelt het systeem ook extra nauwkeurig en snel: ideaal als iedere seconde telt. Daarmee is Di2 overigens dus niet alleen weggelegd voor de profs, maar ook voor fietsers die zoeken naar topkwaliteit of een PR willen halen op dat ene Strava-segment. In tegenstelling tot een mechanisch schakelsysteem is er geen sprake van rek of slijtage van de kabels. De kwaliteit blijft daardoor goed en er is weinig bijstelling nodig.


Klimmen en afdalen

De profs merken de voordelen van Shimano Di2 ook in de bergen. Wanneer je bergop fietst, wil je dat het schakelen altijd goed werkt. Juist als je aan het afzien bent, wil je niet dat de ketting eraf valt als je schakelt. De mechaniekers zorgen ervoor dat het Di2-schakelsysteem perfect is afgesteld en het schakelen onder druk geen problemen geeft. Daarnaast zijn de Di2 onderdelen extreem licht van gewicht, waardoor de renners geen extra moeite hoeven te doen om een Alpencol te bedwingen. Ook bergaf moet het schakelen perfect werken, omdat een aflopende ketting op hoge snelheid zelfs voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dankzij Shimano Di2 hoeven de renners zich daar geen zorgen over te maken


Synchroshift

Omdat het schakelen elektrisch gaat, heeft Shimano enkele handige automatische functies kunnen toevoegen. Een daarvan is Synchroshift. Als je het wilt kun je het systeem zelf laten schakelen tussen het grote en kleine voorblad. Als je op je cassette steeds lichter schakelt omdat je bijvoorbeeld bergop fietst, zal het systeem zelf de ketting op het kleine kettingblad leggen. Zo voorkom je dat de ketting te scheef komt te staan, wat ten koste gaat van de efficiëntie. Regel je het schakelen liever helemaal zelf? Dan kun je dit ook uitzetten. Daarnaast is er ook nog een tussenversie die Shimano ‘Semi-Synchro shift’ noemt. Hierbij schakel je zelf tussen het grote en kleine kettingblad, maar corrigeert het systeem met achterderailleur. Als je bijvoorbeeld van het kleine naar het grote kettingblad schakelt, zal de achterderailleur twee tanden lichter schakelen. Hierdoor is die overgang een stuk natuurlijker.


Installatie op je fiets

De Shimano Di2 systemen zijn in verschillende setups, zowel voor de racefiets, gravelbike en voor de mountainbike. De elektrische kabels zijn heel mooi weg te werken in het frame of in een geïntegreerd stuur. Een aantal Di2 systemen zijn te koppelen aan een fietscomputer. Zo kun je op je computer zien in welke versnelling je fietst en hoeveel batterij er nog over is. Is jouw Di2 systeem niet te koppelen met je fietscomputer? Daarvoor kan je een D-Fly unit gebruiken. Mocht de batterij trouwens bijna leeg zijn, dan zal als eerste de voorderailleur stoppen met schakelen. Met de achterderailleur kun je dan nog zeker 250km fietsen en schakelen. Zo kom je dus altijd gewoon thuis met een comfortabele cadans.


» Shimano schijfremmen

Als je nu een racefiets wilt kopen, is de kans groot dat deze met schijfremmen is uitgerust. Op de mountainbike was dit al veel langer de standaard. Schijfremmen kennen legio voordelen ten opzichte van de traditionele velgremmen. Het gros van het profpeloton rijdt tegenwoordig dan ook op een racefiets die is uitgerust met schijfremmen. Ze bieden simpelweg meer remkracht en maken het veel makkelijker om de remkracht te doseren. De remkwaliteit is bovendien constant, ongeacht de weersomstandigheden. Daarnaast brengen schijfremmen een aantal praktische voordelen met zich mee zoals minder hitteopbouw (ideaal in de bergen), langere levensduur en minder slijtage. Als je zoekt naar goed presterende remmen, ben je bij Shimano aan het juiste adres.

Shimano schijfremmen


Schijfremmen: Een stuk veiliger. Zeker in de bergen!

Renners die kiezen voor schijfremmen profiteren van vele voordelen, in het bijzonder op regenachtige dagen. De remkracht van velgremmen (Zeker op carbon velgen) neemt dan namelijk enorm af. Schijfremmen daarentegen blijven een goede remkracht behouden. Houd jij ook altijd je hart vast als jij de profs op topsnelheid een berg ziet afrazen? Het gebruik van schijfremmen heeft ervoor gezorgd dat renners nog sneller en veiliger kunnen afdalen. Schijfremmen zorgen er namelijk voor dat er geen hitteopbouw is bij de band, maar alleen op de schijf. Daardoor is er geen verhoogde kans op een klapband door warmte bij gebruik van een binnenband, of een loslatende tube. Daarnaast is het mogelijk om harder en abrupter te remmen, zonder te slippen. Het punt waarop de remkracht plaatsvindt zit namelijk in het midden van het wiel en niet aan de buitenkant. Hierdoor kan je veel later remmen voor een bocht, waardoor je dus gemiddeld gezien veel meer snelheid kan houden. Nog enkele voordelen van schijfremmen:

  • Je velg slijt niet door remmen, dus je kan gerust op je waardevolle carbon velgen trainen of daarmee de bergen in;
  • Je kan bredere banden monteren dan bij velgremmen, omdat bij de meeste nieuwe frames het frame daarvoor genoeg tire clearance heeft, maar de beperking bij de velgremhoef zit;
  • Bij een slag in je wiel loopt je rem niet aan. Een slag in je remschijf ontstaat veel minder snel;
  • Je hoeft bij wisselen van carbon en aluminium velgen niet van remblokken te wisselen.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Als we er toch enkele moeten noemen: schijfremmen zijn doorgaans iets zwaarder dan velgremmen. Daarnaast is het verwisselen van een wiel en het afstellen van de remblokjes iets complexer dan bij velgremmen. Maar met de onderstaande Mechanic Monday video met uitgebreide uitleg nemen wij dat nadeel graag voor je weg!

 

Installatie op de fiets

De schijfremmen van Shimano werken met een hydraulisch systeem, wat betekent dat ze geen kabel hebben maar een vloeistof in de remleidingen. Daardoor heb je extra veel controle en kun je de remkracht goed moduleren. Zeker in combinatie met het Di2 systeem zijn de shifters mooi klein, waardoor ze prettig in de hand liggen. Schijfremmen vragen om wat andere onderhoud van velgremmen, maar als je eenmaal weet wat er nodig is hoeft dat helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met de juiste gereedschappen kun je al het onderhoud gewoon zelf doen. Van het ontluchten van de remmen tot het rechtzetten van de schijf: jij kunt het! De nieuwste groepset van Shimano heeft draadloze shifters. Meer informatie over deze 12 speed groepsets kan je vinden in ons

De schijfremmen van Shimano werken met een hydraulisch systeem, wat betekent dat ze geen kabel hebben maar een vloeistof in de remleidingen. Daardoor heb je extra veel controle en kun je de remkracht goed moduleren. Zeker in combinatie met het Di2 systeem zijn de shifters mooi klein, waardoor ze prettig in de hand liggen. Schijfremmen vragen om wat andere onderhoud van velgremmen, maar als je eenmaal weet wat er nodig is hoeft dat helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met de juiste gereedschappen kun je al het onderhoud gewoon zelf doen. Van het ontluchten van de remmen tot het rechtzetten van de schijf: jij kunt het! De nieuwste groepset van Shimano heeft draadloze shifters. Meer informatie over deze 12 speed groepsets kan je vinden in ons blog!

(13)

ja, op voorraad

Lees verder