Dé standaard in mountainbiken: boost. Wat zijn de voordelen?

Gastblogger | 08 december 2021

De laatste jaren volgen de ontwikkelingen in de mountainbikewereld zich in rap tempo op. Het is al weer jaren terug dat boost werd geïntroduceerd. Maar wat is boost eigenlijk en wat zijn de voordelen van de boost naaf, voorvork en wielen?

Waarom boost?
Boost is een ontwikkeling die voort is gekomen uit het sterk groeiende aantal trail rijders. Er zijn steeds meer mountainbikers die alles willen kun doen met hun bike: van het beklimmen van steile hellingen tot het bedwingen van de meest technische trails. Dat stelt niet alleen eisen aan de vaardigheid van de fietser, maar zeker ook van de mountainbike. Om de steeds groter wordende groep van veeleisende mountainbikers tegemoet te komen, hebben de grote merken boost geïntroduceerd. Maar wat betekent Boost nou eigenlijk?

Wat is boost?

Boost is eigenlijk de naam voor de nieuwe inbouwbreedte voor naven. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm en de achternaaf is 148 mm breed in plaats van 142mm, wat tot voorheen de standaard was. Om een boost naaf te monteren heb je een specifiek boost frame nodig met een bredere achterbrug en voorvork. Hoewel het verschil op het oog wellicht te verwaarlozen is, kan de extra breedte een wereld van verschil maken. De bredere wielen bieden je een aantal voordelen voor de rijeigenschappen van je mountainbike.

Wat zijn de voordelen?

Boost wielen hebben een grotere spaakhoek dan andere wielen. Dit resulteert in een grotere stijfheid, wat de rijeigenschappen van je mountainbike duidelijk verbetert.
Een tweede voordeel is dat je de mogelijkheid hebt om bredere banden te monteren. Dit komt doordat het frame en de voorvork wijder zijn geworden en dus meer ruimte bieden dan de standaard frames.
Ten slotte zorgt boost ervoor dat het stuurgedrag van je mountainbike verbetert. Dankzij de wijdere achtervork kan je achterwiel namelijk verder naar voren worden geplaatst. Daardoor wordt de draaihoek van je mountainbike kleiner.

Zijn er enkel voordelen? Eigenlijk wel. Het enige nadeel van boost is dat je oude wielsets en crankstellen niet meer zijn uit te wisselen.

De 3 grote voordelen van boost

✓ Grotere spaakhoek resulteert in grotere wielstijfheid
✓ Mogelijkheid om bredere banden te monteren: minder rolweerstand, meer grip en minder kans op snakebites (schade in zijwand van de band)
✓ Beter stuurgedrag omdat achterwiel verder naar voren kan worden geplaatst

Boost maakt monteren van brede banden mogelijk

Zowel in de race als in de MTB wereld worden de laatste jaren steeds bredere banden gebruikt. Een van de voordelen van boost is dat het mogelijk wordt om brede banden te gebruiken. Bredere banden rollen over het algemeen lichter dan smallere banden bij gelijke druk. Dat komt omdat smalle banden in de lengte vervormen waardoor het contactoppervlakte smal en lang is. Een brede band vervormt juist in de breedte. Een nadeel van het lange contactoppervlak bij een smalle band is dat de band minder rond is en zodoende minder vlot rolt.

Omdat een lage druk in MTB banden zorgt voor meer comfort, grip en controle kan de band zich goed aanpassen aan de ondergrond. Bij een bredere band wordt het risico op snakebites en schade aan de velg bij het berijden van een lage druk een stuk kleiner. Enig nadeel is het grotere gewicht.

Deze blog is geschreven door: Samantha Sinninghe in 2019, maar heeft een update gehad op 8-12-2021