ABUS: aan kop | FuturumMag.24

Gastblogger | 20 maart 2024

Van hangsloten naar de fietshelm van wereldkampioen Van der Poel. Dit is het verhaal van ABUS.

Tekst: Steven Kins
Fotografie: Abus, Cor Vos

Het verhaal van ABUS begon exact honderd jaar geleden met een simpel hangslot; vandaag de dag levert het merk fietshelmen aan de wereldkampioen wielrennen. Dankzij oog voor veiligheid en Deutsche Gründlichkeit is ABUS ook in de wielersport uitgegroeid tot een absolute referentie. Pluspunt: het merk voert een steeds duurzamere koers.


Vraag aan honderd mensen waar ze de naam ABUS van kennen en de kans is groot dat je een paar keer ‘sloten’ als antwoord krijgt. Een eeuw lang timmerde ABUS vooral in dat segment aan de weg. ABUS, een afkorting van August Bremicker Und Söhne, heeft zich opgewerkt tot koploper op het vlak van beveiliging van huizen, bedrijven, motoren en fietsen. Hangsloten, ringsloten, kettingsloten, vouwsloten, cilindersloten, beugelsloten – noem het maar op en ABUS produceert het, vaak in een van haar Duitse fabrieken. Het bedrijf is een multinational, maar de familiebanden zijn sterk aanwezig. Nazaten van ‘oervader’ August leiden de firma ook vandaag nog met hart en ziel vanuit Wetter, niet ver van Dortmund. Het imposante hoofdkwartier is omgeven door ABUS-magazijnen en heeft een enorm experience center, verschillende testlabo’s en zelfs een museum. Daar wordt de honderdjarige geschiedenis van het merk uit de doeken gedaan.

Veiligheid in de ruime zin van het woord

Vreemde sprongen verwacht je niet van een degelijke, Duitse partij, maar toch waagde ABUS zich medio jaren negentig van de vorige eeuw aan een niet voor de hand liggend experiment: ze bracht de allereerste ABUS-fietshelmen op de markt. De redenering achter de introductie? ABUS wil voor haar klanten een partner in veiligheid zijn en interpreteert dat in de ruime zin van het woord. Al produceerde ze die eerste helmen niet zelf. Net zoals dat vroeger bij de eerste carbon fietsen vaak het geval was, werden de productiemallen voor fietshelmen door verschillende merken gebruikt. Elk merk voegde op het einde van de productie zijn eigen kleuren en logo toe en klaar was Kees.


Van helmenleverancier naar helmenfabrikant

Daar bracht ABUS verandering in toen ze vanaf 2017 in zee ging met het Movistar van renners als Alejandro Valverde en Nairo Quintana. ABUS zat met de sponsoring van Bora – Argon 18 daarvoor al in het profpeloton, maar toen Peter Sagan naar de Duitse ploeg verkaste en Specialized als materiaalsponsor meebracht, maakte ABUS op haar beurt de overstap naar het Spaanse team. Vanaf dat moment ging het helmenverhaal van het merk crescendo. Het partnerschap met de ploeg en de nauwe samenwerking met de renners zorgden ervoor dat ABUS haar helmen helemaal zelf ging ontwikkelen. Van de schetsen op papier en de sessies in de windtunnel tot de tests op veiligheid en de uiteindelijke productie: ABUS houdt de touwtjes bij elke stap in het design- en productieproces stevig in handen. Bovendien wordt de inbreng van de toprenners niet alleen in de premium modellen verwerkt. Zo heeft ‘El Imbatido’ Valverde ook feedback gegeven op de budgetvriendelijke StormChaser-helm. Toen dat model naar zijn wens was aangepast, droeg hij het tijdens de gravelraces waaraan hij vorig seizoen deelnam. Ook Mathieu van der Poel was afgelopen winter tijdens zijn trainingsritten in Spanje wel vaker met de goed geventileerde, comfortabele StormChaser te spotten. Herinner je je het filmpje van zijn wheelie op de boulevard van Calpe? Dat was met een StormChaser op zijn hersenpan!

Ook Mathieu van der Poel kiest voor de StormChaser

Geen afval
Het EPS-schuim en de verschillende uitgesneden stukken van de polycarbonaat schaal worden onder druk en stoom samengevoegd. Het ‘afval’ wordt niet weggegooid maar verwerkt in de auto-industrie.

Duitse kwaliteit, made in Italy

Dat profs bewust kiezen voor helmen uit het middensegment van ABUS, zegt veel over de kwaliteit. Niet alleen de duurste modellen krijgen de hipste kleuren of de nieuwste innovaties mee. Ook bij de ontwikkeling van de goedkopere helmen gaat ABUS niet over één nacht ijs. Veiligheid en duurzaamheid krijgen altijd voorrang op design en zelfs gewicht. Toch slagen de telgen van August Bremicker erin om meerdere series stijlvolle, lichte en comfortabele racefietshelmen te ontwikkelen. Je vraagt je af: hoe doen ze dat? Het antwoord is simpel: alle helmen binnen het racesegment worden geproduceerd in Italië. Dat geldt ook voor de PowerDome die qua prijs net onder de honderd euro zit. Het is een cliché, maar de laars van Europa is en blijft het modeland bij uitstek en wie van trendy spul houdt weet dat maar al te goed. Als het over fietsaccessoires en -kledij gaat, kan je niet om de knowhow van de Italianen heen. ABUS heeft daarom verschillende productielocaties in de buurt van Venetië waar altijd één of meerdere stappen van het fabricageproces worden uitgevoerd. Al komt daar binnenkort verandering in. De Duitse multinational bouwt vlak bij Vicenza – bij Campagnolo-fanaten gaat nu een belletje rinkelen – een gloednieuwe fabriek en daar zullen helmen vanaf 2026 van a tot z geproduceerd worden.


ABUS heeft verschillende productielocaties in de buurt van Venetië

Duurzaam in ieder opzicht

Zo’n enorme investering bewijst dat ABUS here to stay is als het om fietshelmen gaat. Maar het zegt ook iets over de manier waarop het merk naar duurzaamheid kijkt. Door een groot deel van de helmenproductie op één locatie in Europa te centraliseren, wordt de ecologische voetafdruk van de multinational een flink stuk kleiner. Transport van en naar het Verre Oosten wordt tot een minimum beperkt en hier, in Europa, gelden strengere milieunormen die men moet respecteren. Ook qua materiaalkeuzes en fabricagemethodes geeft duurzaamheid trouwens de doorslag. Net zoals veel Duitse fabrikanten maakt ABUS spullen die langer meegaan, en dat is geen loze belofte. ABUS-helmen – en trouwens ook de sloten – zijn ontwikkeld om de test of time te doorstaan en je dag na dag een veilig, comfortabel gevoel te geven. Al moet je er bij een fietshelm sowieso rekening mee houden dat hij na een vijftal jaar zonder valpartijen ook aan vervanging toe is.

ABUS-helmen zijn ontwikkeld om de test of time te doorstaan

Enorm veel keuze

Ook typisch ABUS is de enorme keuze die je hebt qua modellen en kleuren. Haast iedere ABUS-racehelm is verkrijgbaar in een kleurenpalet dat zelfs Bob Ross had kunnen overdonderen. Om je een idee te geven: de AirBreaker komt in 67 kleurvarianten en de vorige generatie GameChanger-helmen had er zelfs 73! Er is werkelijk voor ieder wat wils in de collectie en dat zorgt mede voor het grote succes. Je helm combineren met dat appelblauwzeegroene streepje op je fietskader? De kans is groot dat je een passend ABUS-exemplaar zal vinden. Uiteraard zijn er ook meer subtiele verschillen tussen modellen. Zo kan je bij de duurdere helmen meestal kiezen of je een uitvoering met of zonder MIPS-technologie wenst. Die extra binnenschaal beschermt je schedel tegen de rotatie-impact bij een valpartij. ABUS geeft je die mogelijkheid, ook al gaan ze er prat op dat ook de ‘gewone’ uitvoeringen van de fietshelmen een prima bescherming bieden bij dat type impact.


Iconische modellen

Wie op zoek is naar een hoogwaardige fietshelm komt bij ABUS uit bij twee modellen: de vederlichte, prima geventileerde AirBreaker is vooral op erg warme dagen een geliefd hoofddeksel bij de renners van Movistar en Alpecin – Deceuninck. Daarnaast zie je de GameChanger regelmatig in het profpeloton voorbijkomen. Die GameChanger kreeg trouwens vorig jaar een stevige opfrisbeurt en werd de GameChanger 2.0. De ingenieurs van ABUS verbleven dagenlang in de windtunnel om hun aerohelm nog veiliger, sneller en luchtiger te maken. De GameChanger is dan ook een stukje langer geworden om de luchtstroom beter langs de contouren van de helm te geleiden. Het zorgt er mede voor dat de 2.0-uitvoering vijf procent sneller is dan zijn voorganger. Belangrijk is ook dat de ventilatie van de helm aanzienlijk is verbeterd. De GameChanger 2.0 heeft een soort luchthapper en diepe kanalen in het EPS-schuim die de frisse lucht zonder obstakels over je schedel laten stromen. Zelfs de riempjes van de helm zijn van een speciaal materiaal gemaakt, waardoor ze niet gaan flapperen in de wind. Alles voor de marginal gains! Zowel de AirBreaker als de GameChanger hebben elk hun superherkenbare look en je mag ze dankzij de prestaties van helden als Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen stilaan iconisch gaan noemen. Een trapje lager op de productladder kom je onder andere de StormChaser, de PowerDome en sinds kort ook de WingBack tegen. Laatstgenoemd model mag dan een tikkeltje zwaarder zijn dan de andere racemodellen, hij ziet er toch erg hoogwaardig uit, is goed geventileerd en voelt enorm comfortabel aan.

Bestel je ABUS-helm nu bij FuturumShop

FuturumShop kiest voor merken die duurzaamheid in een hoog vaandel hebben staan. ABUS is een topmerk met focus op innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Shop jouw ABUS-helm daarom bij FuturumShop.