Shimano introduceert de nieuwste Ultegra groepset met de pakkende tekst: ‘The Science of Speed’. Deze groepset helpt je letterlijk om sneller te fietsen. Dat is de danken aan de zeer efficiënte groepset die in alle opzichten is geoptimaliseerd. Enkele noemenswaardige specificaties op een rij:
De shifters
De shifters zijn draadloos geworden, deze hebben dus geen Di2-kabel meer naar de batterij lopen. Er zit alleen een leiding naar de remklauw toe. Er zit een knoopcelbatterij in de shifter, waardoor deze draadloos met de derailleur kan communiceren. Dit gaat via een eigen signaal, waardoor hij niet zal storen met Bluetooth of ANT+ signalen van andere apparaten. De shifters zijn wat hoger dan de voorganger en iets naar binnen gekanteld. Daardoor wordt de druk op je handen beter verdeelt over de grepen. De shifterpadels zijn niet even hoog, waardoor je ze beter voelt. Daardoor schakel je nooit meer mis, zelfs niet als je handschoenen aan hebt.
De derailleurs
De achterderailleur heeft een flinke update gehad, hij is slimmer dan ooit. Er is geen Junction Box of D-Fly unit (voor Bluetooth) meer nodig. Dit is allemaal verwerkt in de derailleur. Het hele systeem is dus een stuk eenvoudiger. Ook het opladen van de batterij gaat via de achterderailleur. Er zijn geen verschillende derailleurs meer met lange of korte kooi, je kunt de ene derailleur gebruiken voor alle varianten cassettes. Er zijn 3 varianten te verkrijgen: een 11-28T, 11-30T en 11-34T. Het schakelen gaat tot 66% sneller, ook onder druk. Dat is te danken aan de toevoeging van HYPERGLIDE+ technologie, dat we al kenden uit de mountainbikegroepen van Shimano. De voorderailleur is veel slanker dan de voorganger en schakelt extreem snel.
De remmen
De remmen hebben een grote update gehad. De remklauwen bieden 10% meer ruimte tussen de remblokken. Daardoor lopen ze minder snel aan. In combinatie met de nieuwe shifters hebben ze ook een hogere doseerbaarheid. De remschijven zijn de MT800 die ook voor XT mountainbikegroepen wordt gebruikt. Deze zijn beter hittebestendig en voorkomen zo dat de schijven vervormen in een lange afdaling bijvoorbeeld. Het ontluchten van de remmen is ook makkelijker dan ooit, dat kan nu helemaal bij de remklauw gebeuren. Geen geknoei met remolie dus!