Tips voor het vervangen van je ketting & cassette!

Ruben Wattel | 18 maart 2019

Een slecht onderhouden of versleten ketting en/of cassette zorgt voor onnodige slijtage aan diverse onderdelen van je racefiets of MTB. Daarom is het belangrijk regelmatig je ketting te onderhouden en controleren op slijtage. In deze blog leggen we uit waar je op moet letten bij onderhoud en hoe je een ketting kunt vervangen.


Wil je liever zien hoe het werkt? Bekijk dan onze Mechanic Monday video hierboven!

» Hoe kan ik slijtage beperken?

Een ketting is onderhevig aan slijtage en moet dus af en toe worden vervangen. Een goed onderhouden ketting gaat echter een stuk langer mee en zorgt er ook voor dat de cassette en kettingbladen langer meegaan. Je kunt je ketting schoonmaken met een goede ontvetter en daarna weer smeren met kettingolie. Door dit regelmatig te doen (iedere 4-5 ritten bij droog weer, iedere 1-2 ritten bij nat weer), blijft je ketting gesmeerd en schoon en gaat hij langer mee.

» Waar moet ik aan denken bij het ontvetten en smeren van een ketting?

Om het schoonmaken van de ketting makkelijker te maken, heb je een aantal artikelen nodig. Er zijn veel verschillende merken, maar profteams als Groupama-FDJ, Movistar, Sunweb en Quick-Step maken gebruik van de producten van Morgan Blue en veel mountainbikers en onder andere Team Katusha-Alpecin kiezen voor Muc-Off.

Een echte musthave is een goede onvetter of kettingreiniger. Dit middel zorgt ervoor dat je het vet echt goed en gemakkelijk van je ketting kunt verwijderen met een borstel. Gebruik vervolgens water om na te spoelen en een droge doek om je ketting goed droog te maken. Opnieuw insmeren kan met een wet of dry lube. Gebruik de dry lube voor droge en stoffige omstandigheden en de wet lube voor regenachtige en modderige weersomstandigheden. De XAND Chain Keeper is een perfect hulpmiddel om schade aan je frame veroorzaakt door je ketting te voorkomen. Met de Chainkeeper blijft de ketting strak tijdens het schoonmaken waardoor hij niet over je frame schuurt.

Benodigdheden voor het ontvetten en smeren van je ketting:
Kettingreiniger (Cyclon, Morgan Blue, Muc-Off)
XAND Chainkeeper
Borstels
Water om na te spoelen
Een droogdoek om te drogen voordat je hem opnieuw smeert
Kettingolie (Dry of Wet Lube)

» Wat is het verschil tussen Dry en Wet lube?

Wanneer je gaat fietsen in droog weer, kun je een droge kettingolie of ‘dry lube’ gebruiken. Deze zorgt ervoor dat er zo min mogelijk vuil aan de ketting blijft plakken en deze soepel blijft lopen. In natte omstandigheden is een ‘wet lube’ geschikt. Deze trekt iets meer vuil aan, maar blijft ook goed op de ketting zitten als het regent of de weg nat is.

(22)

ja, op voorraad
(8)

ja, op voorraad

» Hoe maak ik een fietsketting los en vast?

Alle kettingen van KMC en nieuwe Shimano kettingen gebruiken een Missing link (KMC) of Quick Link (Shimano), ook wel ‘sluitschakel’ genoemd, in plaats van een breekpen om de ketting los en vast te maken. Dit is erg handig, omdat je geen kettingpons meer nodig hebt om de ketting van je fiets af te halen of te monteren. Om dit klusje nog gemakkelijker te maken kan je de XAND Kettingtang gebruiken. Deze is zowel geschikt om sluitschakels open als dicht te maken.
Heb je een ander type ketting? Dan kan je de handige XAND kettingpons gebruiken om je ketting te openen en sluiten!

(33)

ja, op voorraad
(9)

ja, op voorraad
(42)

ja, op voorraad

» Check je cassette voordat je je ketting gaat vervangen.

Het is verstandig om altijd ook je cassette te checken voordat je de ketting gaat vervangen. Als de kransjes afgestompt zijn en de ketting slaat regelmatig over moet de cassette worden vervangen. Eigenlijk ben je dan al aan de late kant omdat de ketting dan al overslaat. Bij het vervangen van zowel de cassette als de ketting kunnen deze beiden weer gelijktijdig op elkaar inslijten.

Je kan de cassette eenvoudig losmaken en monteren met behulp van de XAND Cassette afneemset. De set bestaat uit een cassetteafnemer en een cassetteafnemertang. De set is geschikt voor Shimano en SRAM-cassettes. De cassette-afnemertang is een zeer innovatieve vervanger van de klassieke kettingzweep. De tang is makkelijk vast te zetten op je cassette bij het demonteren. Het is daardoor een stuk makkelijk om je wiel op zijn plaats te houden tijdens het verwijderen van je cassette.

Een compleet stappenplan voor het vervangen van je cassette vind je hier.

» Hoe vervang ik een ketting?

Ondanks goed onderhoud, zal de ketting slijten en moet deze af en toe worden vervangen. Hoe je dat doet, leggen we uit (in deze video. Maar wanneer is je ketting zo ver versleten dat deze moet worden vervangen? Dit kun je makkelijk controleren door een kettingchecker te gebruiken. Dit is een klein maar bijna onmisbaar tooltje waarmee je kan nagaan of jou ketting nog te gebruiken is. Superhandig, maar hoe werkt het eigenlijk? De kettingchecker haak je tussen twee kettingschakels. Een aantal schakels valt dan net wel of juist niet binnen de kettingchecker.  Indien de kettingchecker binnen de 0.5 mm speling blijft is er niets aan de hand en is je ketting nog goed. Mocht het nu zijn dat bij 0.75 mm de kettingchecker wel tussen de schakels valt, dan is de ketting te ver versleten en ben je toe aan een nieuwe ketting.

(4)

ja, op voorraad
(6)

ja, op voorraad

» Hoe bepaal ik de juiste lengte?

Als je alleen de ketting vervangt, kun je de oude ketting naast de nieuwe leggen om die direct dezelfde lengte te geven. Om zonder de oude ketting te bepalen of je ketting de juiste lengte heeft, schakel je naar de zwaarste versnelling voor en achter. Als je de nieuwe ketting monteert en je trekt de ketting op spanning dienen de derailleurwieltjes in een verticale, rechte lijn onder de cassette te staan. Op de plek waar dan de schakels bij elkaar komen kan je de ketting inkorten.

Lees verder