Bikepacking: de oplossing voor het ultieme vrijheidsgevoel op de racefiets

Gastblogger | 09 juli 2020

Maak je graag lange fietstochten, maar ben je het zat om iets op je rug te dragen? Lees dan vooral even door, want in deze blog vertel ik je alles over de mogelijkheden om je te verlossen van de irritatie zonder concessies te hoeven doen tijdens het inpakken van je (multi)day-pack. Daarnaast neem ik je mee naar Luxemburg waar ik onlangs een lang weekend met mijn vriendin enkele mooie routes heb gefietst en de beleving net even wat anders was dan normaal.

Ruben Klink

Ruben Klink is freelance filmmaker en fotograaf met een passie voor de avontuurlijke kant binnen zijn werk. In de zomermaanden vind je hem op de fiets of met een rugzak in de bergen en maakt hij graag lange tochten. Zijn doel is om deze hobby’s te combineren met het camerawerk en anderen te inspireren er ook op uit te trekken. Volg Ruben op Instagram: @rubenklink

Bikepacking is hot en met de toenemende populariteit van wielrennen en een zomer die net is begonnen is dat niet verwonderlijk. De afgelopen jaren zit ik steeds vaker en vooral langer op de fiets. Heerlijk om vroeg in de ochtend te vertrekken en zo veel mogelijk nieuw terrein te ontdekken. Hoe langer je van huis bent hoe meer in je rugzak belandt. Zeker als je je vertrouwde bammetjes van huis meeneemt, een paar bananen, powerbank en wat extra kleding voor als het weer toch ineens omslaat. Natuurlijk kun je onderweg een broodje halen en het weerbericht goed in de gaten houden, maar hoe lekker is het mee te kunnen nemen wat je wilt en nog steeds heerlijk de wind over je rug te voelen? Dit is precies het gevoel waar ik naar op zoek was en met een goede set bikepacks is er ineens verrassend veel mogelijk.

Je hebt de termen “Bike Touring” of “Bikepacking” vast al weleens voorbij horen komen, maar voor de zekerheid leg ik het principe en het verschil tussen de twee nog even kort uit.

Bike Touring

Dit is voor iedereen die graag een lange tijd op de fiets wil zitten, maar wel met een rechte rug. Toerfietsen zijn speciaal ontworpen om zoveel mogelijk tassen aan je fiets te kunnen monteren. Denk hierbij aan wiel- en stuurtassen en de bagagedrager. Het comfort is groot, maar je levert wel in op snelheid en aerodynamica. Zeker met bepakking zijn deze fietsen een stuk minder wendbaar.

Bikepacking

Ben je liefhebber van snelheid en een sportieve houding op je racefiets of gravelbike en wil je toch op avontuur met bepakking, dan bieden bikepacks de uitkomst. Dit soort tassen zijn speciaal ontworpen voor sportieve frames en hebben bovendien vrij weinig invloed op de aerodynamica. Het materiaal is licht van gewicht en de packs zitten strak tegen het frame, waardoor je zelfs tijdens een ruige mountainbiketocht veel mee kunt nemen.

Tassen voor op de toerfiets bestaan al veel langer, maar sinds kort zijn er ook flinke ontwikkelingen gaande om de sportieve frames van zo veel mogelijk liters aan opbergruimte te voorzien. Wanneer je op internet zoekt naar bikepacks kom je allerlei soorten, maten en merken tegen en dit aanbod kan best overweldigend zijn. Om het zo makkelijk mogelijk te maken zal ik eerst uitleggen welke soorten packs het meest gangbaar zijn om daarna meer te vertellen over mijn ervaring met de verschillende maten en merken.

Bikepacking

Bestel nu dé kit voor jouw eerste Bikepacking avontuur!

Nu shoppen

Soorten bikepacks

Je zult het misschien niet zeggen, maar op het frame van een racefiets kun je verrassend veel kwijt zonder er last van te hebben tijdens het fietsen. De meest gangbare tas is de zogeheten saddlepack. Deze tas wordt aan de zadelpen en aan beide kanten onder het zadel bevestigd. In de vorm van een koker begint de tas smal bij het zadel, maar wordt breder tegen het einde. Stevig materiaal zorgt voor vormbehoud en door de straps goed aan te trekken blijft de tas strak tegen de fiets aan zitten. De inhoud van deze tassen kan variëren tussen de 3 en 15 liter.

De framepack (ook wel frametas) monteer je tussen je benen en hangt onder de bovenste buis van het frame. Verschillende klittenband straps zorgen ervoor dat de tas op zijn plek blijft zitten. Er zijn framepacks die de volledige driehoek van je frame benutten, packs over de gehele lengte van de bovenste buis en kleinere modellen die een deel van het frame in beslag nemen. De inhoud kan variëren van 0,5 tot 6 liter.

Als laatste noem ik de handlebar-pack of stuurtas. Deze ziet er op het eerste gezicht misschien wat onhandig uit, maar met een goede bevestiging en indeling is het een mooie toevoeging voor als je bijvoorbeeld wilt gaan kamperen. Deze tas wordt aan beide kanten van je stuur bevestigd en aan het frame boven je wiel. Speciale blokjes zorgen voor voldoende afstand tussen de tas en het stuur. Deze pack is voornamelijk geschikt voor gravelbikes en mountainbikes vanwege een breder stuur, maar je kunt hem altijd minder breed oprollen, zodat de tas toch mooi in het stuur valt. Afhankelijk van de fiets kan de inhoud variëren van 3 tot 18 liter.

Jouw ideale set-up

Voordat je je gaat verdiepen in de wereld van bikepacks is het belangrijk om jezelf eerst af te vragen waar op dit moment jouw behoefte ligt, maar ook welke avonturen je van plan bent om op lange termijn te ondernemen. Ik maak graag lange fietstochten, maar wil dit bijvoorbeeld kunnen combineren met mijn werk als filmmaker en fotograaf. Daarnaast lijkt het mij interessant om kampeerspullen mee te kunnen nemen voor een overnachting in de natuur. Het aanbod op de website van Futurumshop is groot, maar wel overzichtelijk, omdat je kunt selecteren op het soort tas, de inhoud en het merk. Met een lang weekend fietsen in Luxemburg in het vooruitzicht was het tijd om een passende set samen te stellen voor mijn vriendin en mijzelf. Met wat advies van de verkoopspecialist heb ik gekozen voor de Saddlepack (12l) en Handlebar-pack (18l) van Vaude. Mijn vriendin ging voor de BackLoader 10L van Topeak en de Framepack (1l) van Evoc.

(17)

ja, op voorraad

Bikepacken in Luxemburg

Na enkele maanden van fietsen in eigen land was het eindelijk weer toegestaan om buiten de landgrenzen op avontuur te gaan. Luxemburg was voor ons beiden onbekend terrein en leek de perfecte bestemming voor een lang weekend fietsen. De tweewielers gingen de bagagedrager op en drie uur later reden we Luxemburg binnen. Wat gelijk opviel is de conditie van de wegen in dit laatste groothertogdom van de wereld. Zeker als je het vergelijkt met de wegen in België ben je in Luxemburg een stuk beter en dus ook veiliger af. Op de eerste dag was het niet de bedoeling om te gaan fietsen, maar kozen we voor wat ontspanning in de zon aan het prachtig gelegen Lac de la Haute-Sûre. Beneden bij het meer moest je flink betalen voor een parkeerplek, alleen zouden we geen echte Hollanders zijn om deze kosten te omzeilen. We hebben immers niet voor niets de fietsen meegenomen! De twee zadeltassen werden volgeladen met alle gemakken voor aan het strand en binnen enkele minuten zaten we op onze stoeltjes aan het water.

De volgende dag was het tijd om echt van start te gaan. Met 28 graden, weinig wind en een blauwe lucht beloofde het een prachtige fietsdag te worden. Op de website van visitluxembourg.com staan veel mooie fietsroutes die je als GPX-bestand makkelijk in een navigatieapp zoals maps.me kunt laden. Voor deze dag kozen wij de L2 Panoramatocht met een kleine 50 km en 600 hoogtemeters. Voor mij was dit een mooie test om te kijken of ik naast alle “normale” spullen ook een deel van mijn professionele camerakit veilig mee kon krijgen. Voor de beste rijervaring, zeker met zwaardere spullen, is het belangrijk om het gewicht goed te verdelen. Bij de zadeltassen kan je het beste beginnen met de zware spullen en eindigen met bijvoorbeeld kleren. Je wilt het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij je zadelpen houden.

Bij de Vaude zadeltas monteer je eerst de ondersteuning, om daarna de waterdichte tas erin te schuiven. Deze constructie is heel stevig en je kunt de tas behoorlijk zwaar inpakken mocht dat nodig zijn. Een klein nadeel aan dit model is dat de tas geen luchtventilatie heeft om lucht weg te laten lopen bij het oprollen. Dit is geen groot probleem, maar het levert wel een minder compact geheel op. De Topeak zadeltas werkt met een zak-in-een-zak-systeem en de buitenste pack monteer je direct aan je fiets om daar de waterdichte zak in te schuiven. Deze binnenste zak beschikt wel over een luchtventilatieknop wat vooral met kleding veel extra ruimte kan opleveren.

Als laatste is er nog de Vaude waterdichte stuurtas. Deze rol je aan beide kanten op en klik je vervolgens vast aan het ophangsysteem. Bij deze tas is het extra belangrijk dat het gewicht in balans is om te voorkomen dat de tas naar een kant gaat leunen bij trillingen. Wil je je telefoon opladen tijdens het fietsen dan kun je een powerbank kwijt tussen de tas en het ophangsysteem. Met wat oefenen is het gelukt om de onderstaande spullen in de tassen kwijt te kunnen.


Deze spullen namen wij allemaal mee met onze Bikepacking uitrusting:

Vaude seatpack & handlebar-pack Topeak seatpack & Evoc framepack
✓ Helinox stoel ✓ Helinox stoel
✓ Mavic 2 Pro drone ✓ 3 Broodjes
✓ Drone controller ✓ Appel
✓ Extra drone accu ✓ Dwarsligger
✓ Sony A6500 + lens ✓ Bikini
✓ Extra lens ✓ Picknickkleed
✓ Powerbank ✓ Handdoek
✓ Fietspomp ✓ Regenjack
✓ 3 Broodjes ✓ Zonnebrand
✓ 2 Bananen ✓ 2 T-shirts
✓ Appel ✓ Gopro Hero 7
✓ Slippers ✓ Paspoort, bankpasjes, geld etc.
✓ Longsleeve ✓ Powerbank
✓ Regenjack ✓ Slippers
✓ Zwembroek
✓ Quest Magazine

De L2 Panoramaroute begint in het dorpje Bech en leidt vervolgens via een glooiend landschap en boerendorpjes naar de rivier de Sûre tegen de grens met Duitsland. Bij deze routes worden de hoofdwegen zo veel mogelijk vermeden, waardoor je het asfalt vaak helemaal voor jezelf hebt. Even later leidt de weg door de stad Echternach die bekend staat om de imposante basiliek, historisch centrum en vele terrasjes. De perfecte plek om af te koelen met een koud drankje. Op het einde van de dag word je nog getrakteerd op een mooie route door het bos en de Canyon van Luxemburg.

De volgende dag besloten we de fietsen te laten staan voor een bezoek aan Luxemburg-Stad. Deze stad is ook prima per fiets te bereiken vanaf een groot deel van het land, maar vanwege de matige weersvoorspellingen besloten we de auto te pakken. Overigens is Luxemburg het enige land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbiedt en je fiets meenemen in de trein is geen enkel probleem. Luxemburg-Stad is absoluut een dagtrip waard. Je vindt hier een mooie mix tussen historische stadsdelen en moderne architectuur. De Alzette stroomt dwars door het oude centrum en heeft voor grote hoogteverschillen gezorgd. Imposante bruggen en verdedigingswerken moesten de stad vroeger beschermen, maar vormen nu een groot openluchtmuseum.

Uiteindelijk heeft de zon meer uren gemaakt dan voorspeld in Luxemburg-Stad, maar kwam de volgende dag er slechter vanaf. Er was weinig tot geen ruimte voor de zon en de wind was behoorlijk aangetrokken. Desalniettemin besloten we om de fietsen op de bagagedrager te laden en de M1 Kastelentocht te gaan fietsen. Met 75 km en 800 hoogtemeters is deze route een stuk uitdagender dan de Panoramaroute. Bergop reden we over mooie, uit de rots gesneden, wegen en passeerden we het kastelendorp Larochette. Luxemburg staat bekend om de vele kastelen en de laatste dag werd dan ook in stijl afgesloten vlakbij het 1000 jaar oude Kasteel Bourscheid.

Op maandag werd de reis naar huis ingezet, maar wel met een kleine omweg via de Belgische Ardennen. We besloten in La Roche-en-Ardenne de fietsen nog een laatste keer aan te trappen voor een rondje in de vallei van de rivier de Ourthe.

Het weer was perfect, maar de wegen een stuk minder. Dat is dus wel echt een groot verschil tussen België en Luxemburg. Na een drankje op het terras werden de bikepacks van de fietsen afgehaald en reden we terug naar Breda.

Samenvattend

Na jaren op de fiets met een rugzak is het fietsen met bikepacks een grote verademing, zeker met warm weer. Het feit dat er niks om je schouders zit of op je rug drukt voelt bevrijdend. Kies je voor een set met veel inhoud dan kun je nog steeds met weinig bagage compact blijven fietsen door de tassen op te rollen. Wil je de tassen maximaal benutten dan kun je bijzonder veel kwijt. Het kost zeker wat tijd om de packs goed te leren inpakken en stevig te monteren, maar wanneer alles goed strak zit geeft dat veel voldoening. De merken die ik heb benoemd in dit verhaal zijn niet per definitie de beste of meest geschikt, maar ze doen wel wat je kun verwachten. Gelukkig zijn er inmiddels veel opties en kun je deze zomer eindelijk echt lang van huis op je oude vertrouwde racefiets.

Lees verder