De broek aan hebben | FuturumMag.20

Gastblogger | 24 mei 2022
Wie regelmatig fietst, kan niet zonder goede bibshorts. We leggen uit waar je op kunt letten bij de aanschaf
Tekst Rik Booltink Fotografie Ferdy Damman

De keuze is reuze, ook op het gebied van fietsbroeken met bretels. Bibshorts dus. In het algemeen geldt dat goedkoop duurkoop is. Bibshorts van lagere kwaliteit gaan minder lang mee en komen je waarschijnlijk sneller op klachten te staan. Zitvlakproblemen zijn een grote nachtmerrie van menig fietser. Door bij aanschaf bewuste keuzes te maken kun je die ongemakken heel simpel voorkomen.

fietsbroeken keuzehulp waslijn

Zeem
In de eerste plaats gaat de aandacht bij aankoop uit naar het zeem binnen in de broek. In het verleden was die van leer en moest je dit materiaal regelmatig insmeren met vet om uitdrogen te voorkomen. Tegenwoordig zijn de zemen van synthetisch gevormde stoffen. Het zeem biedt in allerlei opzichten comfort: het geeft ondersteuning aan je zitbotjes, dempt de schokken en trillingen op klinkerwegen, voert lichaamsvocht snel af, gaat irritaties als gevolg van wrijving en schuren tegen en voorkomt zadelpijn tijdens langere ritten.
Maar hoe weet je wat een goede zeem is? Zaak is dat je een zeem kiest die bij jouw gebruiksdoel past. Of je voor een dunnere of dikkere gaat, hangt af van jouw persoonlijke voorkeur en rijstijl. Het is in ieder geval niet zo dat een dikkere zeem per definitie comfortabeler is. Dikker materiaal kan de weke delen soms afknellen, vergelijk het met een zacht gelzadel op je stadsfiets. Aan de andere kant heeft een flinterdun zeem geen effect, want daar gaat geen demping vanuit. Als je voor een dikkere zeem gaat, dan is het vooral belangrijk dat de verdikking ter hoogte van de zitbeenderen is toegepast. Precies op de plek waar je met je lichaam het meest op de broek steunt. Dan heeft de dikte absoluut meerwaarde.

Het is niet zo dat een dikkere zeem per definitie comfortabeler is

Let zeker ook op de dichtheid van het schuim. Kun je er met de vinger zowat doorheen drukken, dan is de dichtheid (te) laag. Veel fabrikanten van kwaliteitszemen kiezen heel bewust voor een (zeer) hoge dichtheid van het schuim. Zij combineren die met de toevoeging van perforaties of toepassing van luchtgaten tussen het materiaal. Deze open ruimtes maken het, ondanks de hoge dichtheid, mogelijk dat er luchtdoorstroming plaatsvindt. Je lichaam blijft droog en schuurt niet met de broek. Daarom geldt dat een relatief dunne zeem met hoge dichtheid vaak het meest comfortabel is. Het zeem biedt dan comfort door de hoge dichtheid, maar zit niet in de weg en sluit mooi aan dankzij de geringe dikte. Sommige fabrikanten integreren nog een memory foam: elke keer dat je uit het zadel komt, gaat het schuim weer terug naar zijn oude positie. Zo blijft de demping op en top.
Tot slot is het zaak om te letten op de zeemvorm en de manier waarop het zeem in de broek is bevestigd. Een te breed zeem hoopt op. Is het te smal, dan is het nutteloos omdat de zitbeentjes over de zeemrand vallen, met schuren als gevolg. Het zeem mag daarnaast niet te ver naar achteren of naar voren zijn geplaatst, want dan kan het zijn werk niet optimaal doen. Alle grote A-merken hebben dit deel tegenwoordig netjes voor elkaar. Het zeem is vast in de broek gestikt. De stiksels dienen mee te kunnen rekken tijdens de fietsbeweging. Ook dit voorkomt irritaties. Enkele merken passen een antibacteriële behandeling toe tegen irritaties en ongewenste geuren.

Bretels
Bibshorts hebben altijd bretels. Zitten die er niet aan, dan spreken we van gewone fietsbroeken. De bretels zijn ideaal, want ze lopen over de schouders en houden zo de broek en vooral het zeem op hun plaats. Rijd je zonder bretels dan kan de broek met het zeem schuiven en is het mogelijk dat het zeem niet meer volledig zijn effect heeft. Prettig zijn de platte en brede bretels die wel in de lengte, maar niet in breedte rekken. Je wilt niet dat de bretels tijdens de fietsrit opkrullen, want dat zou ter hoogte van de schouder een knellend gevoel kunnen geven. Twijfel je over de pasvorm? Trek de bibshorts na ontvangst met ondergoed eronder aan, zodat je hem nog terug kunt sturen als hij niet goed zit. Ga in een fietshouding voor de spiegel staan. Pas dan kun je goed inschatten of de bretels te los of juist te strak zitten. Zijn de bretels van mesh gemaakt, dan ademen ze extra goed.
Veel vrouwen kiezen om praktische redenen voor een fietsbroek zonder bretels. Dit is gemakkelijker in het geval van een sanitaire stop. Er zijn vandaag de dag ook – specifiek voor vrouwen – bibshorts waarvan de bretels losgemaakt kunnen worden. Bij het ene model gaat dat met een rits, bij het andere met een klik- of magneetsluiting. In alle gevallen kunnen vrouwen bij een bezoek aan het toilet de helm op hun hoofd houden en het bovenshirt aanhouden. Des te sneller zit je weer op de fiets.

fietsbroeken keuzehulp bretels

Grippers
De broek moet simpelweg lekker zitten en op z’n plek blijven, strak om het lichaam. Niet alleen de bretels van de bibshorts zorgen hiervoor, maar ook de grippers aan de uiteinden. Deze zijn er grofweg in twee soorten: een brede elastische band en een verborgen siliconen gripper aan de binnenkant. Er is niets vervelender dan broekspijpen die tijdens het rijden omhoog kruipen. De beenstukken die je eventueel draagt op de koudere ochtenden en koelere avonden zouden bovendien los kunnen gaan zitten zodra de pijpen opkruipen. De bibshorts behoort immers strak over de beenstukken te vallen.
Extra prettig is het als de uiteinden van de broekspijpen niet worden gestikt. In dat geval heb je geen naden, en dus geen onnodige irritaties. Een veel gekozen alternatief, zeker bij de bibshorts uit het hogere segment, is de lasergesneden techniek. Je krijgt dan heel gave, platte randen die je onmogelijk van je fietsplezier kunnen afhouden.

fietsbroeken keuzehulp gripper

Stoffen
Fabrikanten hebben legio stalen met stoffen waaruit zij bij de ontwikkeling van de broek kunnen kiezen. Elke stof heeft zijn eigen effect en functionaliteit. Zo zijn er zachte, flexibele stoffen en aan de andere kant ruwere stoffen die de compressie ten goede komen. Meer compressie betekent een betere spierdoorbloeding en dus meer zuurstoftransport naar de beenspieren. Ben je een wielrenner die prestaties wilt neerzetten, dan heb je hier zeker profijt van. Een goede ontwikkeling in de fietsbranche is dat steeds meer kledingfabrikanten kiezen voor toepassing van duurzame stoffen. Dat zijn stoffen die bijvoorbeeld gemaakt zijn van gerecycled polyester uit PET-flessen. Dit alles draagt een steentje bij aan de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we vandaag de dag staan.
Voor welk materiaal of mix aan stoffen je ook kiest, de broek mag de bewegingsvrijheid nooit beperken. Daarnaast heeft het de voorkeur om voor broeken met zo min mogelijk afzonderlijke materiaalpanelen te gaan. Dit houdt het aantal naden beperkt. Als er toch meer naden in de broek zitten, dan zijn ze bij voorkeur plat gestikt en zacht. Dit voorkomt irritaties.

FUTURUM Zeker
Wij weten dat een fietsbroek perfect moet zitten. Daarom mag je alle FUTURUM fietsbroeken 14 dagen vrijblijvend testen. Het enige risico dat je loopt is dat je nooit meer een andere wilt. Meer info vind je hier.

Kleur
Er zijn tegenwoordig broeken in heel veel kleuren. Onder aanvoering van de graveltrend zijn zeker de broeken met aardetinten in opkomst geraakt. Desondanks kiezen de meeste wielrenners nog altijd voor een zwarte koersbroek, de kleur die sinds jaar en dag de standaard in de wielrennerij is. Zwart heeft wel de eigenschap warmte vast te houden. Als je een toertocht onder zonnige omstandigheden rijdt, kan dat niet altijd even prettig zijn. Veel merken passen daarom een coldblack-technologie toe. Die regelt de temperatuur. Warmte wordt afgevoerd op zonnige dagen of juist vastgehouden als het koeler is. Het lichaam spaart zo kostbare energie. Energie die je kunt benutten om heuvelop nog een tandje bij te schakelen.

fietsbroeken keuzehulp bretels

Cargo
Tegenwoordig doet zich een nieuw fenomeen voor bij bibshorts: er zitten broekzakken op en aan. Deze specifieke categorie gaat door het leven als cargo bibshorts. Met name in de gravelscene is de cargo bibshorts erg populair, maar ook op de weg is hij zeker geen onbekende. Dit type broek is er in heel wat soorten en maten. Soms zit er rechts of links één zak ter hoogte van het dijbeen. Bij andere modellen zitten de zakken op beide zijden. Deze zijn bedoeld voor degenen die met veel spullen voor langere ritten van huis gaan. Daarnaast is er bij sommige bibshorts nog opbergruimte voorzien op het rugpaneel onder het shirt. Het materiaal van de zakken verschilt ook: sommige zijn van mesh-achtige stoffen gemaakt. Ze rekken goed, maar zijn ook open, het zonlicht priemt er zo doorheen. Een reepje met chocoladecoating is hiervoor geen goede plek. Sommige zakken hebben een afsluiting met een elastische band. Dat is handig als je er bijvoorbeeld kleingeld in wilt stoppen. Meer informatie over cargo bibshorts vind je op FuturumShop.nl/Cargo-Bib-Shorts

FuturumMag.20

Dit artikel is afkomstig uit FuturumMag.20, het magazine van FuturumShop. Wil je meer interviews, reviews, tips of achtergrondverhalen lezen? Klik hier voor alle artikelen uit het FuturumMag.

Lees verder