DT Swiss GR 1600 | Geen concessies

Ruben Wattel | 27 november 2024

Als je nieuwe spullen gaat kopen in de fietswereld moet je vaak een concessie doen. Soms is het de prijs, soms het gewicht en soms in prestaties. Ruben van FuturumShop mocht de DT Swiss GR 1600 Spline gravelwielen testen en was benieuwd waar er op toegegeven moest worden. Toegegeven; de titel van deze blog is nogal een spoiler, maar op deze pagina lees je Ruben’s uitleg en ervaringen.


Goed, over het uiterlijk van de wielen hoef ik niet veel te zeggen, de beelden spreken voor zich. Van DT Swiss weet je zeker dat het met de afwerking wel goed zit.

Eerst maar eens een rijtje specificaties:

  • Materiaal velg: aluminium
  • Gewicht: 1659 gram
  • Velghoogte: 25mm
  • Interne velgbreedte: 24mm
  • Voor banden tussen 30-69mm
  • Zowel tubeless als met binnenbanden te gebruiken
  • Hooked velgrand

Monteren van de banden

De velg zelf is gemaakt van aluminium, maar doet in weggevoel nauwelijks onder voor een carbon-variant. Het verschil met carbon zit hem vooral in het gewicht van de wielset. De interne velgbreedte van 24mm maakt de velg perfect voor bredere gravelbanden tot 53mm breed. De aanbevolen bandbreedte ligt tussen 30 en 69mm. De wielen zijn tubeless ready, het velglint zit er al op. Ik monteer de buitenbanden en dat werkt bij beide wielen door de ventielen te monteren en de buitenbanden erop te zetten. Ik pomp met een gewone pomp en de banden zetten zich meteen op de velg, perfect! Na het vullen met latex en monteren van cassette en remschijven kan ik al snel vertrekken op de gravelbike.


De eerste ritten

Op het asfalt voelen de wielen stabiel aan, maar door de brede gravelbanden is het lastig om goed te voelen waar de kwaliteiten precies liggen. Zodra ik op een onverhard stuk terecht kom, voel ik hoe wendbaar de wielen zijn en solide ze aanvoelen. Toch wel ideaal zo’n aluminium velg. Als de weg kort maar steil ophoog loopt, zet ik even aan. De wielen willen prima omhoog, het gewicht van de wielen ligt precies laag genoeg om ook bergop goed mee te komen.


DT Swiss staat ook bekend om kwalitatieve naven die ook door veel andere merken worden gebruikt in hun wielen. In deze set zitten de DT350 naven met 36SL ratchet. Die 36 aangrijpingspunten zorgen ervoor dat aanzetten nadat ik mijn benen stil heb gehouden heel direct gaat. Daardoor gaat geen kracht verloren. Bovendien geven die wielen een lekkere ratel als ik mijn benen stilhoudt, stiekem ook niet onbelangrijk.


(1)

Week van 10 februari

Kwaliteitscontrole

Alle wielen van DT-Swiss worden met de hand gespaakt. Er worden strenge kwaliteitscontroles uitgevoerd bij DT Swiss, zodat ook aan hoge verwachtingen van klanten kan worden voldaan. Zo wordt van ieder wiel opgeslagen wat de spanning van elke spaak was toen de wielbouwer het wiel af had. Daarnaast slaat DT Swiss informatie op over de centriciteit en concentriciteit van het wiel. Als de wielen niet aan de strenge eisen kunnen voldoen, worden ze niet verzonden.


De perfecte upgrade

De wielen van DT Swiss staan altijd garant voor kwaliteit en dat is bij deze wielen absoluut niet anders. De prijs ligt veel lager dan die van carbon-varianten, maar ik vind de wielen in veel opzichten niet onder doen voor carbon. Het gewicht is wat hoger, maar laag genoeg om snel op te kunnen trekken en bergop te gaan.

Lees verder