Futurumshop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion
FuturumBlog | Prettig onderhoud met mechanieker Vincent Hendriks
lottojumbo
 

Topconditie

Prettig onderhoud met mechanieker Vincent Hendriks, 19 december 2016, door: Rik Booltink


Voor wielrenners zijn grote rondes een hele opgave . Maar ook op de schouders van mechaniekers rust een zware last. Van ’s ochtends zeven tot twaalf uur ‘s nachts zijn ze in touw. Een onderhoud met Vincent Hendriks, mechanieker van Team LottoNL – Jumbo. “Ik ben een zigeuner met een koffertje .”

Wat betekent een grote ronde voor jou?
“Een grote ronde is een grote ronde. Je hebt veel nodig... De jongens hebben allemaal een wedstrijdfiets bij zich, ook twee reservefietsen. Dan hebben we een tijdritfiets, een reservetijdritfiets en voor de klimjongens een lichtere fiets voor in de bergen. Afgelopen jaar in de Tour had je ook nog twee Infinito’s, speciaal voor de kasseienrit. We rijden een grote ronde met negen renners. Tel maar uit wat je dan als mechanieker allemaal moet prepareren...”

Hoe zwaar is het tijdens zo’n ronde voor de mechanieker?
“Je maakt vooral heel lange dagen. De dag begint om zeven uur: ontbijten, alles gereedmaken, naar de start rijden. Na het vertrek stap je in de koersauto, volg je de jongens de hele dag en kom je pas tegen zessen bij het volgende hotel. Dan pas begint het echte, harde werk. Voordat je aan de eettafel zit is het tien uur, om middernacht lig je op bed. Het zijn lange dagen en dat vier weken lang. Zelfs op de rustdagen blijf je bezig.”

Hoe ben je erin gerold?
“Ik heb zelf gefietst en dus ook altijd aan mijn fietsen gesleuteld. Ruud van Deursen ken ik goed. Hij zat in het verleden bij het Continental Team, de opleidingsploeg van Rabobank. Die zei: ‘Wil je een keer mee? Er is iemand uitgevallen.’ Voor ik het wist was ik parttime mechanieker. Vervolgens kon ik het niet goed meer combineren met mijn werk en moest ik keuzes maken. Ik kwam niet in aanmerking voor een vaste aanstelling en ben er mee gestopt. Maar het bleef kriebelen. Nog geen maand later kreeg ik een telefoontje van Ruud. ‘Mag Jan Raas je bellen?’ Hij belde me vanaf het wereldkampioenschap en bood me nadien meteen een vast contract aan.”

Wat maakt iemand tot een goede mechanieker?
“Dat je affiniteit hebt met de wielersport. Je kunt nóg zo’n goede fietsenmaker zijn, als je niet van de sport houdt kun je dit werk niet doen. Je bent veel van huis weg, echt heel veel. Daar moet je tegen kunnen. Als een zigeuner met een koffertje trek je van hotel naar hotel. Je moet goed kunnen sleutelen en vooral ook goed kunnen organiseren. Je komt altijd in onverwachtse situaties terecht.”

Hoeveel dagen ben je van huis?
“Gemiddeld tussen de 160 en 180 dagen per jaar.”

Het thuisfront vindt dat geen probleem?
“Ze zijn niet anders gewend. Toen ik mijn vriendin leerde kennen, deed ik dit werk al. Mijn zoontje van vijf vindt mijn afwezigheid soms moeilijk. ‘Ga je nu weg, papa? Dat wil ik niet.’ Ik bel veel met hem. Laatst vroeg ik mijn vriendin of ik Dex even aan de lijn mocht. Maar die riep op de achtergrond: ‘Ik heb nu even geen tijd’. Wat jij kunt, kan ik beter, dacht hij waarschijnlijk.”

Jouw gloriemoment?
“Dat was met Denis Menchov in de Giro van 2009. In de laatste kilometer van de afsluitende tijdrit viel hij op het gladde parcours. Het was een secondenspel met Di Luca, hij zag de overwinning al aan zijn neus voorbijgaan. Ik sprong meteen uit de auto. Achteraf noemde Menchov het de snelste fietswissel aller tijden.”

Heeft hij je ervoor bedankt?
“Het pak waarin hij is gevallen, heeft hij aan mij gegeven. Ongewassen. En ik heb hem ook ongewassen ingelijst. Het heeft een mooi plekje gekregen, thuis in de garage.”

Maken vernieuwingen in de wielersport je werk anders?
“Ja, natuurlijk. Mensen staan weleens te kijken en zeggen ‘Wat ben jij nou aan het doen?’ Ze snappen niet waarom er een computer aan de fiets hangt. Op zo’n moment ben je een groep aan het updaten of lopen we de fiets na op storingen. Dat is een heel grote verandering, je groeit erin mee. Ik weet nog hoe de elektronische groepen hun intrede deden. De Japanners van Shimano hebben een jaar lang meegelopen om het systeem bij ons te testen. Prachtig.”

Ben je bevoorrecht?
“Ik vind van wel. We beschikken altijd over het beste van het beste en het nieuwste van het nieuwste materiaal. Als je op hoog niveau koerst, moet dat ook. Bij twijfel moet je overgaan tot vervanging, want op een cruciaal moment mag er niets verkeerd gaan. Je hebt het nooit honderd procent in de hand. Maar als ik de fiets afgeef, moet die voor mijn gevoel helemaal in orde zijn. Soms kan een renner kort voor de start toch nog aangeven. ‘Kun je dit veranderen?’ Of: ‘Wil je dit doen?’ Je probeert dat dan op te lossen.”

Weleens hachelijke momenten?
“In Parijs-Roubaix kun je soms pech hebben. Wij hadden een keer een kapotte autoband toen onze ploegleider een trottoirband raakte. Nou dan is het stressen, hoor. Moet je vlug schakelen. We zaten met drie man in die auto. In een oogwenk hadden we dat wiel gewisseld. Wij dachten: die achterstand maken we nooit meer goed. Maar we keken op de kaart, wisten de weg af te steken en kwamen voor de koers uit. Toen was het hopen dat er in de tussentijd niks met onze kopman was gebeurd. Precies op dat moment brak de koers. Wij reden mooi achter de kopgroep, met Sep (Vanmarcke, red.) daarbij. Het was een geluk bij een ongeluk. Sep werd die dag tweede, achter Cancellara.”

Afbeeldingen

lottojumbo
lottojumbo
lottojumbo
lottojumbo

Misschien iets voor jou?


Blogs uitgelicht

Keuzehulp: fietsen met temperaturen rond het vriespunt

Hoewel het alweer midden december is, nodigen de temperaturen nog altijd uit om naar buiten te gaan en de nodige kilometers weg te trappen. Laten we er nog snel van profiteren voordat de temperaturen rond het vriespunt weer hun intrede doen. Bereid je echter alvast tijdig voor op het koudere weer, zodat je gewoon lekker door kunt blijven trappen. Wij helpen je als dé shop voor wielrenners en mountainbikers op weg!

Verder lezen ➝

Blog top 3

FUTURUM Mara: Dé nieuwe fietskleding voor dames!

Eindelijk is het zover: ook voor dames heeft FUTURUM een prachtige kledinglijn geïntroduceerd. De fietsende vrouw die er perfect gesoigneerd bij wil fietsen en veel waarde hecht aan kwaliteit zal zich in onze fonkelnieuwe FUTURUM Mara kledinglijn zeker goed voelen. Wil jij het uiterste uit je prestatie halen? Ontdek dan de FUTURUM Mara lijn!

Verder lezen ➝

Mechanic Monday - Voorvork oppompen

Mechanic Monday is in het leven geroepen om jou als fietser op weg te helpen. Ook dit najaar vind je op ons blog weer een gloednieuwe serie van Mechanic Monday video’s! In deze aflevering laten we zien hoe je de voorvork van je MTB kunt oppompen.

Verder lezen ➝

Keuzehulp: Mountainbike schijfremblokken

Om jou te helpen bij het maken van een juiste keuze geven we in onze rubriek ‘keuzehulp’ een aantal producttips en leggen we uit waar je op moet letten. In deze blog kijken we naar de schijfremblokjes!

Verder lezen ➝