FuturumShop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion
FuturumBlog | Onderhoud van het balhoofdstel
 

Onderhoud van het balhoofdstel

20 november 2012, door: Ramon van de Velde

Het balhoofd van de racefiets is het scharnier gedeelte voor de stuurinrichting tussen voorvork en frame en bestaat uit lagers. Een compleet balhoofdstel bestaat uit een onder- en een bovenlager. De diameter van de binnen balhoofdbuis kan variëren. 1? (25.4mm) is traditioneel, de huidige trend is naar 1 1/8? (28.6mm). Aangezien het balhoofd voornamelijk in de balhoofdbuis verzonken is, behoeft een balhoofd tijdens het fietsseizoen weinig onderhoud. Echter is het van groter belang dat een balhoofd goed is afgesteld. Het stuurgedrag en de levensduur van het balhoofd zal hierdoor vergroot worden.

Het Ahead balhoofd

Dit type is tegenwoordig het meest gebruikte systeem omdat het zo gemakkelijk is af te stellen. Je herkent dit type balhoofd aan de bevestigingsmogelijkheid waarbij de stuurpen over de voorvorkbuis wordt geschoven. De twee inbusboutjes onder elkaar van de stuurpen klem je aan de voorvork en met het afdekdopje bovenop kunt u met een inbusbout het balhoofd af te stellen bij eventuele speling.

Je kunt het alleen afstellen wanneer eerst de twee inbusboutjes van de stuurpen nog niet zijn vast gedraaid. Vervolgens draai je de inbusbout bovenop een iets vaster (bij speling) of juist wat losser indien de zaak te strak is afgesteld. Daarna draai je de beide inbusboutjes van de stuurpen weer vast en controleert of het balhoofd goed is afgesteld en het stuur nog recht staat.

De juiste volgorde is dus: inbusbouten van de voorbouw losdraaien – balhoofd bijstellen – inbusbouten van de voorbouw vastdraaien – controleren.

Balhoofdstel afstelling

Wat heb je hiervoor nodig: Balhoofdsleutel/ lagervet en nieuwe lagers met cups.

Een goed afgesteld balhoofdstel draait soepel en hapert niet. Je kunt de afstelling van het balhoofd op meerdere manieren controleren. Knijp de voorrem stevig in en probeer de fiets naar voren en naar achteren te bewegen. Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling op het balhoofd. Til de fiets op aan het frame en houdt de fiets beurtelings schuin naar de ene en naar de andere kant zodat de voorvork met het voorwiel naar links en naar rechts draait. Dat moet soepel gaan, zonder dat je onregelmatigheden voelt of ziet. Zo niet: dan is het balhoofd te strak afgesteld. Til de fiets iets op aan het stuur en laat de fiets licht stuiteren op de ondergrond. Je mag dan geen rammeltjes horen, anders heeft het balhoofd speling.

Problemen met het balhoofd moeten zo snel mogelijk verholpen worden. Bij onregelmatig stuurgedrag of haperingen bij het sturen zul je het balhoofd/ lagers of cups moeten vervangen.

Let op bij het vastdraaien van de inbusbouten van het stuurpen dat het aangegeven maximum draaimoment niet wordt overschreden! Vooral bij carbon stuurpennen/voorvorken is dit van essentieel belang. Hiervoor zijn speciale sleutels verkrijgbaar.

Wil je graag meer weten?

Laat je dan inspireren op onze fietsonderhoud pagina!

 

Misschien iets voor jou?

 

Afbeeldingen

balhoofdstel
 

Blogs uitgelicht

De Nieuwe 2017 Mountainbikes van Cube

Elk najaar worden weer nieuwe modellen gepresenteerd van elk fiets merk, zo ook van Cube. De nieuwste mountainbikes staan inmiddels op onze site en ook de racefietsen komen snel online. Wat zijn de nieuwe features van 2017 en welke mountainbike past het beste bij jou rijstijl.

Verder lezen ➝

Blog top 3

Derailleurs afstellen doe je zo

Om de schakelprestaties van je derailleurs zo goed mogelijk te laten verlopen wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat alles (weer) soepeltjes loopt. In dit blog leg ik je graag uit hoe, wat en waarom!

Verder lezen ➝

Welke fietsband past op welke velg?

De maataanduidingen van fietsbanden en velgen worden nog wel eens door elkaar gehaald. Om enige duidelijkheid te geven over welke band op welke velg past, zal ik u in dit blog vertellen over de beschikbare velgen en bijbehorende bandmaten.

Verder lezen ➝

Schijfremmen, zo werkt het!

Graag wil ik je wat meer laten weten over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Zodat je in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos kunt zien. En zo dus makkelijker een keuze kunt maken welk type schijfremmen je kunt aanschaffen.

Verder lezen ➝