FuturumShop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion
FuturumBlog | De functie van de kooilengtes bij een achterderailleur
 

De functie van de kooilengtes bij een achterderailleur

12 juli 2013, door: Ramon van de Velde

Een onderwerp dat wel wat aandacht verdient is de kooilengte van de derailleur. Omdat er nogal wat verwarring is over de kooilengtes die beschikbaar zijn bij de verschillende aangeboden achterderailleurs, wil ik trachten een tip van deze sluier op te lichten. Met name de geschiktheid van een kooi voor een mountainbike of een racefiets.

De achterderailleur vervult twee functies: door de schakelbeweging wordt de ketting van het ene kransje naar het andere kransje geleid, en door het opwinden van de kooi kan het verschil in kettinglengte worden overbrugd. De derailleur moet dus voldoende slag hebben om alle kransjes te kunnen bedienen, de shifter moet daartoe voldoende kabel aan kunnen en de geometrie van de kooi moet zodanig zijn dat het bovenste derailleurwieltje de tandwielen niet raakt en de ketting bij alle combinaties op spanning blijft staan.

De derailleurcapaciteit wordt bepaald door de kooilengte. Racederailleurs hebben een korte kooi die dicht op de cassette loopt en kunnen maximaal een 28T krans aan voor ze daarmee in botsing komen. Derailleurs met lange kooi uit de triple en MTB groepsets kunnen een grotere capaciteit aan van 30T voor triple race- en tot 39T voor MTB groepsets.

Met de kooi van een derailleur wordt dat gedeelte bedoeld waarin de derailleurwieltjes zijn bevestigd. Dit zijn de wieltjes die tijdens het schakelen de geleiding verzorgen van de ketting. Derailleurs zijn uitgevoerd in drie kooilengtes: Lang, middel en kort.

De keuze voor een korte of een langere kooi hangt niet af van het grootste tandwiel achter. De bedoelde functie voor de lengte van de kooi heeft te maken met dat de ketting een zekere spanning behoudt in elke schakelpositie in combinatie met het gebruikte crankstel.

Dubbel – kort | Triple – lang

Voor de kooi van een racefiets geldt, wanneer er voor een dubbel op zit, dan is een korte kooi een goede keuze. Zit er een triple op, dan is een lange kooi aan te bevelen. Het gaat er derhalve om dat de derailleur op spanning kan worden gehouden en de schakelingen kan opvangen zonder dat de ketting van de tandwielen af zal lopen.

Extremen in dit geval zijn dan de uiterste standen klein voor/klein achter en groot voor/groot achter, waarbij dan in het eerste geval de ketting bijna over de straat zal slepen, waar in het tweede geval er kettinglengte tekort zou kunnen zijn, waardoor een schakelstand domweg niet bereikt zal kunnen worden vanwege een te korte ketting.

Eigenlijk moet een fiets op deze twee uiterste standen te schakelen zijn, zonder in de bovenstaande problemen te geraken, maar… het zijn natuurlijk in principe onmogelijke standen: Allereerst omdat het geen praktische keuzes zijn, wie rijdt er zo?, en ten tweede omdat het ontzettend veel weerstand oplevert door de enorme schuinstelling, en dus tevens heel veel slijtage en (enig) krachtverlies.

De lengte van de kooi van een derailleur is mede bepalend voor de capaciteit oftewel het bereik van een derailleur. De toepassing van deze capaciteit wordt mede bepaald door de grootte van de tandwielen.

De capaciteit die overigens veelal staat aangegeven op de achterzijde van de derailleur is een aanduiding van wat het maximum aan verschil is tussen het grootste en het kleinste tandwiel.

 

Misschien iets voor jou?

 

Afbeeldingen

kooilengte
 

Blogs uitgelicht

De Nieuwe 2017 Mountainbikes van Cube

Elk najaar worden weer nieuwe modellen gepresenteerd van elk fiets merk, zo ook van Cube. De nieuwste mountainbikes staan inmiddels op onze site en ook de racefietsen komen snel online. Wat zijn de nieuwe features van 2017 en welke mountainbike past het beste bij jou rijstijl.

Verder lezen ➝

Blog top 3

Derailleurs afstellen doe je zo

Om de schakelprestaties van je derailleurs zo goed mogelijk te laten verlopen wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat alles (weer) soepeltjes loopt. In dit blog leg ik je graag uit hoe, wat en waarom!

Verder lezen ➝

Welke fietsband past op welke velg?

De maataanduidingen van fietsbanden en velgen worden nog wel eens door elkaar gehaald. Om enige duidelijkheid te geven over welke band op welke velg past, zal ik u in dit blog vertellen over de beschikbare velgen en bijbehorende bandmaten.

Verder lezen ➝

Schijfremmen, zo werkt het!

Graag wil ik je wat meer laten weten over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Zodat je in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos kunt zien. En zo dus makkelijker een keuze kunt maken welk type schijfremmen je kunt aanschaffen.

Verder lezen ➝