Futurumshop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion
FuturumBlog | Dubbel, triple of compact. Wat is nu de juiste keuze?
 

Dubbel, triple of compact. Wat is nu de juiste keuze?

7 juli 2014, door: Ramon van de Velde

Bij de aanschaf of het samenstellen van een nieuwe fiets kun je voor het volgende probleem komen te staan: welk type crankstel moet ik nu aanschaffen? Wordt het de klassieke dubbel, een triple of ga ik toch voor een compact crankstel?

De juiste keuze hangt sterk af van wat voor type fietser je bent. Ben ik een fanatieke competitieve fietser of is het de bedoeling om enkel te toeren. Wil ik ook goed uit de voeten kunnen in de heuvels en bergen?

Dubbel

Vroeger was de keuze nog niet zo groot als tegenwoordig. Er bestond namelijk slechts één mogelijkheid. Namelijk de dubbel met een combinatie van 42/53. Daar was een beetje op te variëren met een combinatie van 42/52 en later ook met 39/52 en 39/53. Maar daar hield het dan ook wel mee op.

Achter had men de keuze van 5 tot 7 kransjes (speed), met als grootste tandwielkrans die met 25 tandjes. Bergop was men dus beperkt met een 42 of 39 kettingblad voor.

Tegenwoordig is het aantal kransjes achter toegenomen tot 10 of 11. Hieronder zal ik je de begrippen en de voor- en nadelen van de betreffende mogelijkheden proberen uit te leggen.

Het verzet en andere begrippen

Met het juiste “verzet” (dit is de verhouding tussen het aantal tanden van het kettingblad vóór en het kransje achter) kun je de gewenste omwentelsnelheid van de pedalen bereiken die je wenst bij het fietsen. Afhankelijk van de omgeving waarin je fietst is de juiste tandwiel verhouding van belang. Het crankstel type dat wordt gebruikt heeft ook weer een andere kettingblad verhouding. Bij dubbel is dit vaak 52/42 of 39, compact 50/34 en een triple crankstel heeft 50/39/30. Er kunnen verschillen zitten in de verhoudingen bij de diverse aanbieders van de groepsets.

Bij de cassettes die op het achterwiel worden geplaatst heb je de keuze in verschillende tandwiel verhoudingen. Bijvoorbeeld “11-25” of “12-30”. Dat geeft het aantal tanden van het kleinste en het grootste kransje van de gebruikte cassette aan. De “cassette” is de verzameling tandkransjes die op de achteras is gemonteerd. Het totaal aantal kransjes van de cassette en het aantal tandjes van de overige kransjes van de cassette worden in zo’n aanduiding als “11-27” dus niet vermeld. Let op dat je altijd de juiste cassette gebruikt met hetzelfde aantal tandkransjes. Dit wordt ook wel aangeduid met 9, 10 of 11 speed.

Voor- en nadelen van de klassieke dubbel

Het klassieke crankstel is zonder twijfel nog steeds de beste keuze voor rijden in Nederland. Met 39/52 of 39/53 vóór en een 11-25 cassette achter kun je uitstekend uit de voeten in ons vlakke landje. En zou dat niet lukken, dan is het (tijdelijk) aanpassen van de cassette, bijvoorbeeld naar 11-28 of 12-30 een mogelijke optie.

Ga je de bergen in met een traditionele dubbel dan vergt dat aanzienlijk meer inspanning en conditie. Dat is te voorkomen door te kiezen voor een triple of een compact.

De triple

Een triple crankstel is afkomstig uit de mountainbike wereld. Bij de triple zitten geen 2 maar 3 kettingbladen aan het crankstel gemonteerd. Het voordeel daarvan ondervind je vooral wanneer je in de bergen rijdt. Want bij de klassieke dubbel, met een 39 als kleinste kettingblad vóór, ontstaat juist in het gebergte vaak het probleem dat het kleinste verzet, bijvoorbeeld met een 27 achter, nog net niet klein genoeg is om in een soepel ritme omhoog te rijden. Een triple komt effectief aan dat bezwaar tegemoet. Aanvankelijk werd voornamelijk een combinatie van 32/42/52 gemonteerd. Echter worden er door de verschillende merken ook andere combinaties aangeboden.

Voor- en nadelen van de triple

Een triple is echt niet iets voor watjes zoals wel eens wordt beweerd. Het geeft juist meer variatie tijdens het rijden in heuvelachtig terrein. Het voordeel van een dubbel crankstel is dat deze makkelijker is om te bouwen naar een compact en andersom. Alleen het crankstel moet dan even worden vervangen en de kettinglengte aangepast. De ketting slijtage kan wel iets hoger zijn bij een compact crankstel. Dit heeft te maken met de omwentel snelheid door de andere kettingblad verhouding.

Voor de overstap van dubbel/compact enerzijds naar triple anderzijds (of andersom) dien je ook rekening te houden met het monteren van andere shifters (rem-/schakelhendels), andere derailleurs en een andere ketting(lengte). De cranks bij een triple zijn enkele millimeters verder naar buiten geplaatst dan bij een dubbel en een compact.

De compact

Het compact crankstel is een variant op het klassieke crankstel met twee kettingbladen waarbij men de voordelen van de triple en de klassieke dubbel heeft willen combineren. Het kleinste kettingblad is daarbij kleiner dan bij de klassieke dubbel. De combinatie 34/50 is de meest voorkomende. Technisch verschilt dit type crankstel veel van de klassieke dubbel. Alleen zijn de montagepunten, ook wel “steek” genoemd, voor de kettingbladen wat anders dan bij een dubbel of triple crankstel. De steek van de bladen voor de crankstellen is: Compact = 110 mm Dubbel = 130 mm Triple = 104 mm

De juiste cranklengte

Alle cranksets zijn ook nog verkrijgbaar in verschillende cranklengtes. Hierbij wordt gekeken voor het bepalen van de juiste lengte naar de binnenbeenlengte. De gemiddelde cranklengte die het meest wordt gebruikt is 172,5 mm. Er wordt uitgegaan van hoe langer de binnenbeenlengte, hoe langer de cranklengte. Echter, bij grote mensen zijn de voeten ook groter en de voet is een onderdeel van de krachtarm wat dus de lengte van de crank weer compenseert. Hieronder een schatting van de cranklengte in mm die past bij de juiste lichaamslengte: – 170 mm crank is geschikt voor mensen van 1,65 m t/m 1,84 m – 172,5 mm crank is geschikt voor mensen van 1,84 m t/m 1,90 m – 175 mm crank is geschikt voor mensen van 1,90 m t/m 1,96 m – 180 mm of meer voor mensen langer dan 1,96 m.

Conclusie?

Uit bovenstaande kan geconcludeerd worden dat voor de echte fanatieke fietser een klassiek (dubbel) crankstel het uitgangspunt zal zijn. Ben je iets minder fanatiek of ouder, dan kan een compact of triple een optie zijn. In eerste instantie zal het wisselen van de cassette een goed alternatief zijn mocht je toch een lichtere versnelling willen op de fiets. Wil je dit niet, dan zou een eerste optie wellicht toch een compact kunnen zijn. De triple is vervolgens de variant waar je elke berg mee op kunt, ongeacht conditie en kracht. Let wel op bij een aanpassing naar een triple crankstel dat je meerdere onderdelen dient aan te passen. Bij de aanschaf van een nieuwe fiets is dit niet nodig aan gezien dan alles al op elkaar is aangepast. Dus zorg dat je nadenkt over vragen als; welk type fietser ben ik, in welk terrein fiets ik veel zodat je later niets meer hoeft om te bouwen.

Misschien iets voor jou?

 

Afbeeldingen

 

Blogs uitgelicht

De Nieuwe 2017 Mountainbikes van Cube

Elk najaar worden weer nieuwe modellen gepresenteerd van elk fiets merk, zo ook van Cube. De nieuwste mountainbikes staan inmiddels op onze site en ook de racefietsen komen snel online. Wat zijn de nieuwe features van 2017 en welke mountainbike past het beste bij jou rijstijl.

Verder lezen ➝

Blog top 3

Derailleurs afstellen doe je zo

Om de schakelprestaties van je derailleurs zo goed mogelijk te laten verlopen wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat alles (weer) soepeltjes loopt. In dit blog leg ik je graag uit hoe, wat en waarom!

Verder lezen ➝

Welke fietsband past op welke velg?

De maataanduidingen van fietsbanden en velgen worden nog wel eens door elkaar gehaald. Om enige duidelijkheid te geven over welke band op welke velg past, zal ik u in dit blog vertellen over de beschikbare velgen en bijbehorende bandmaten.

Verder lezen ➝

Schijfremmen, zo werkt het!

Graag wil ik je wat meer laten weten over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Zodat je in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos kunt zien. En zo dus makkelijker een keuze kunt maken welk type schijfremmen je kunt aanschaffen.

Verder lezen ➝