FuturumShop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion
FuturumBlog | De Perfecte Fietstrainer workout
 

De Perfecte Fietstrainer workout

4 maart 2016, door: Thomas Wink

Te koud, te nat, te glad op de weg Dat wordt Tacxen! (…of op de Elite, Wahoo, etc.) Hoe ziet een goede fietstrainer workout eruit? Je leest het in deze blog!

Locatie

Binnen natuurlijk, dat is duidelijk. Verder is het belangrijk dat je kiest voor een ruimte die goed geventileerd is en op een temperatuur is die aangenaam is bij het sporten. Zet bijvoorbeeld het raam open of nog beter plaats een ventilator recht voor je. De training is veel makkelijker vol te houden en is efficiënter als je niet overhit raakt. Zweten wordt het sowieso, heb je een vloer die niet tegen het zoute water kan dan is het nodig om de trainer op een goede trainermat te plaatsen, bijvoorbeeld deze Tacx trainermat. Deze vangt het zweet op en dempt bovendien het geluid van de trainer. Verder is het prettig als je een handdoek klaar hebt liggen zodat je jezelf altijd kan ontdoen van het ergste zweet.

Krachttraining

Je snelheid wordt bepaald door de combinatie van de kracht die je op de pedalen uitoefent, en de snelheid waarmee je de pedalen ronddraait cadans. Om de kracht te verhogen is een training nodig van een relatief lage cadans met een hoge weerstand. Door je spieren op deze manier te belasten roep je de reactie op dat ze groter en sterker worden in de herstelperiode. Ideaal is een intervaltraining met een cadans van 50-60 rpm met de hartslag in zone 3, afgewisseld met blokken van een hogere cadans met hartslag in zone 2. Herhaal dit 3 keer en strateindig met 10-15 minuten warming upcooling down.

Lactaat training

De pijnlijke training. Bij deze vorm van trainen zoek je de grens op van wat je aan kan. Een bijproduct van de samentrekking van de spieren is lactaat (melkzuur) dit is wat de pijn bij een intensieve training veroorzaakt. Als je bezig bent met de voorbereiding voor een tijdrit of triathlon is hier veel te winnen. Het doel is om diep in het rood te gaan, waardoor je lichaam hiermee bekend raakt, en bereid is de pijn langer te kunnen dragen. De manier om dit te trainen is een zeer intensieve intervaltraining. Bij de intensieve delen kun je hoog in hartslagzone 4 gaan zitten. Zorg ervoor dat je na de interval een rustige cooling down doet waarbij je hartslag terug moet zakken naar zone 1.

Cadans training

De fietstrainer is het ideale apparaat om aan je cadans te werken. Een hogere candans is langer vol te houden dan een lage, en is efficiënter. Een hoge weerstand is hiervoor niet nodig. Na de warming up begin je met blokken van een minuut met een cadans van 90 rpm, afgewisseld met 120rpm. Dit herhaal je zes keer om vervolgens even tot rust te komen in een normale cadans voor 10 minuten. Daarnaa herhaal je het eerste blok en is het tijd voor de cooling down.

 

Misschien iets voor jou?

 

Blogs uitgelicht

De Nieuwe 2017 Mountainbikes van Cube

Elk najaar worden weer nieuwe modellen gepresenteerd van elk fiets merk, zo ook van Cube. De nieuwste mountainbikes staan inmiddels op onze site en ook de racefietsen komen snel online. Wat zijn de nieuwe features van 2017 en welke mountainbike past het beste bij jou rijstijl.

Verder lezen ➝

Blog top 3

Derailleurs afstellen doe je zo

Om de schakelprestaties van je derailleurs zo goed mogelijk te laten verlopen wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat alles (weer) soepeltjes loopt. In dit blog leg ik je graag uit hoe, wat en waarom!

Verder lezen ➝

Welke fietsband past op welke velg?

De maataanduidingen van fietsbanden en velgen worden nog wel eens door elkaar gehaald. Om enige duidelijkheid te geven over welke band op welke velg past, zal ik u in dit blog vertellen over de beschikbare velgen en bijbehorende bandmaten.

Verder lezen ➝

Schijfremmen, zo werkt het!

Graag wil ik je wat meer laten weten over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Zodat je in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos kunt zien. En zo dus makkelijker een keuze kunt maken welk type schijfremmen je kunt aanschaffen.

Verder lezen ➝