FuturumShop.nl gebruikt cookies voor een betere winkelervaring. Deze melding niet meer tonen.
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
Voor 23:59 uur besteld, morgen GRATIS bezorgd!
FuturumShop - Sport is our passion
FuturumBlog | Mountainbiken op grote hoogte
Fietsen op grote hoogte
 

Mountainbiken op grote hoogte

15 november 2016, door: Bob de Jong


Voordat de zomer van 2016 begon, kwam deze prachtige World2Bike uitdaging voorbij. Mountainbiken over de Thorong-La bergpas op 5.416m. Ik moest even nadenken. Maar nu ik gestopt ben met schaatsen, heb ik af en toe wel een doel nodig. Dit was een mooi doel en ik besloot om te gaan voorbereiden op deze tocht in Nepal. Mijn droom om ooit in Tibet te komen, kwam nu ook nog eens dichtbij: fietsen in de Himalaya langs de bergreuzen van de wereld. Dat wat mij te wachten stond, liet ik aan mij voorbij gaan. Ik zou me laten verrassen op het moment dat ik daar zou rondrijden. Maar voorbereiden moest ik wel doen. Wat doet de hoogte? Het weer? Welke kleding en materiaal heb ik nodig? Nadat ik met Santos de ideale 29er had samengesteld kon ik drie maanden de Hollandse bossen in om kilometers te gaan maken.

De route is zwaar. De wegen zijn slecht. Dikke stenen en tegelijkertijd 15% stijging betekent balanceren op de fiets. Even verlaten we de jeep-trail en draaien een single track op. Nog even aanklampen en dan worden we beloond met een track langs grote watervallen. De wegen gaan nog harder omhoog en zijn met keien bestraat. Echter, dat betekent dat alleen de jeeps er makkelijker over heen kunnen. Fietsers niet. Ik word zelfs ingehaald door een paar ezels. Als we boven de 3.000 meter hoogte komen, verdwijnen de bomen en moeten we stoppen voor overstekende jaks (een mix van een Schotse hooglander en een berggeit).

Eindelijk was het dan zover. Aangekomen in Kathmandu word je overspoelt met prachtige indrukken en na de eerste dag fietsen valt de gastvrijheid zeker op. Zo krijgen wij heerlijke gerechten voorgeschoteld. Levensgeluk staat immers hoog in het vaandel van de Nepalees. Zoals bij de thee onderweg waar we een Tika (rode stip als zegen) krijgen voor ons geluk gedurende de tocht. ’s Avonds zitten we in de keuken waar onze maaltijd wordt klaargemaakt en spreken we met de gastvrouw.

Op de rustdag wassen we onze kleren met een stuk handzeep en verkennen het dorpje. Na de rustdag beginnen we aan de echte hoogtemeters. De afstanden worden korter en we winnen meer hoogtemeters. De uitzichten worden indrukwekkender en het fietsen wordt intenser. Op 4.200 meter stoppen we al om te lunchen, omdat onze lichamen om rust smeken. Met thee drinken en wat kaarten vermaken wij ons.

Als we de bergpas in het zicht krijgen, gooien we de fiets op onze rug om de smalle, steile paden te overwinnen. Na een uur stoppen we weer, eten we wat en lopen we weer verder. We brengen de avond door vlak onder de top en we slapen op 5.100 meter hoogte. Het eten – gekookt op kerosine – smaakt waanzinnig. Komt het door de smaakpupillen of de kou?

Eindelijk, we gaan de bergpas over, maar door de koude nacht – en omdat we nog niet goed zijn opgewarmd – staan we daar maar kort bij stil. De laatste meters fiets ik op mij achterwiel over de 5.416 meter hoge berg en na een kort fotomoment beginnen we aan de afdaling. Korte haarspeldbochtjes en de rotsen houden je scherp. We stoppen om van het uitzicht te genieten. Gelukkig warmt de zon ons op en daardoor kunnen we ons eerste laagje kleding uit doen. Na een stop bij een eettentje klimmen we nog een klein stukje om weg te kunnen blijven van de jeeptrail. We staan op een prachtig punt en kijken naar de drooggevallen rivier ruim een kilometer lager. Weer een uur later rijden we door de bedding heen. Op de kleilaag kunnen we eindelijk weer snelheid maken.

Na een warme douche en warme nacht vertrekken we vroeg om ‘s middags in de hotspring te kunnen zitten. De single-track dwingt ons de fiets weer op de rug te nemen en vervolgens tussen de moestuinen in een authentiek bergdorpje uit te komen. Het wordt drukker op de weg. Volle bussen en vrachtwagens manoeuvreren over de bijna onberijdbare weg met grote gaten. Nadat we met onze World2bike.nl-groep ons eindpunt per fiets hebben bereikt, vermaken we ons in Pokhara met een Paraglide-vlucht. We voelen ons nu echt toerist en de volgende dag fietsen we door Kathmandu over het Tempelplein en nemen we de tijd om de rituelen van de lijkververbranding aan de rivier in ons op te nemen. Wat hebben we een indrukken in Nepal opgedaan. Ik heb het gevoel dat ik 3 maanden ben weggeweest. Bjorn, Rob, Eveline en Alin: Dhan’yavada!


Misschien iets voor jou?


Blogs uitgelicht

De Nieuwe 2017 Mountainbikes van Cube

Elk najaar worden weer nieuwe modellen gepresenteerd van elk fiets merk, zo ook van Cube. De nieuwste mountainbikes staan inmiddels op onze site en ook de racefietsen komen snel online. Wat zijn de nieuwe features van 2017 en welke mountainbike past het beste bij jou rijstijl.

Verder lezen ➝

Blog top 3

Derailleurs afstellen doe je zo

Om de schakelprestaties van je derailleurs zo goed mogelijk te laten verlopen wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt en hoe je ervoor kunt zorgen dat alles (weer) soepeltjes loopt. In dit blog leg ik je graag uit hoe, wat en waarom!

Verder lezen ➝

Welke fietsband past op welke velg?

De maataanduidingen van fietsbanden en velgen worden nog wel eens door elkaar gehaald. Om enige duidelijkheid te geven over welke band op welke velg past, zal ik u in dit blog vertellen over de beschikbare velgen en bijbehorende bandmaten.

Verder lezen ➝

Schijfremmen, zo werkt het!

Graag wil ik je wat meer laten weten over het hoe, wat en waarom van schijfremmen. Zodat je in de toekomst toch wat makkelijker de bomen door het bos kunt zien. En zo dus makkelijker een keuze kunt maken welk type schijfremmen je kunt aanschaffen.

Verder lezen ➝